Сторінки

Екологічна стежина


Тема : «Екскурсія екологічною стежиною» .
Мета : Продовжувати  формувати уявлення про екологічний простір , екологічне право , види забруднення  довкілля . Формувати екологічну свідомість , Розвивати творчість , нестандартне мислення . Виявити джерела забруднення  на  околиці школи і екологічній стежині .Виховувати дбайливе ставлення до природи . Повторити  правила  поведінки  в природі .
І .Організаційний момент . Техніка безпеки під час екскурсії , та правила поведінки в природі .
Правила поведінки в природі .
1.    У лісі , а також будь  якому об’єкті природи треба поводитись тихо .
2.    Не ломити і не колихати гілки дерев .
3.    Треба ретельно дивитись під ноги , щоб не зруйнувати чиєїсь оселі і не розтоптати  якусь живу істоту .
4.    Не рвати квіток без потреби .
5.    Не підпалювати вогнищ біля сухої трави і чагарників .
6.    Не збирати незнайомих ягід і грибів.
Учитель:  Уявіть собі , що хтось прийшов до вас у гості і почав робити те , що суперечить  вашим правилам . Вам би це сподобалось ? Так подбайте про те , щоб  ваш візит в природу сподобався її мешканцям .
ІІ. Мотивація навчальної діяльності .
Станції екологічної стежини це добре відомі вам всім місця в селі . Ми використаємо їх сьогодні для того , щоб поглибити знання про об’єкти та явища природи .Спостерігатимемо за змінами довкілля під дією людини на природу ,виявимо джерела забруднення .
ІІІ . Екскурсія по станціях
Станція 1 Шкільне подвір’я .
Учитель: У нас на шкільному подвір’ї росте дуже велике різноманіття видів рослин .  Ви отримали домашнє завдання додому : Визначити видовий склад рослин , забруднювачів які  впливають на рослина , який вплив рослини мають на нас з вами?

Довідка.
·       Антимікробну дію на оточуюче середовище мають береза бородавчаста , клен гостролистий , тополя , ялина європейська .
·       Шумопоглинаючу дія здійснюють  : липа серцелиста , клен гостролистий , береза бородавчаста , тополя .
·       Значно зменшують електричне забруднення повітря : горобина , береза бородавчаста .
·       Береза бородавчаста також підвищує іонізацію повітря . 
Учитель: . Хто би міг подумати що ці звичайні дерева мають таку чарівну дію . От наприклад ці красуні ялинки  , які ростуть біля входу до школи вони не просто милують око а захищають нас від дії мікробів .Ціни немає цім створінням ! Зараз ми дізнаємось хто справді цінує красуні ялинки .
Екологічний аукціон . На аукціон виставляється
 ЯЛИНА ЄВРОПЕЙСЬКА !
Стартова ціна 20 балів .
1.    Розповідь про біологічні особливості ялини – 5 балів .
2.    Вірш , легенда , проза про ялинку – 5 балів.
3.    Пісня про ялинку – 5 балів .
4.    Розповідь про лікарські властивості ялини – 5 балів.
5.    Розповідь про народні звичаї пов’язані з ялинкою – 5 балів.
Станція 2. Лісова галявина .
Гра «Мелодія лісу».
Учитель: Коли ви заходите до лісу то чуєте голоси птахів , шелест листя на деревах , шурхотіння   комах у  траві і ще багато інших звуків , які зливаються в одну мелодію . Зараз ми спробуємо відтворити «мелодію лісу». (На пелюстках заздалегідь приготовленої ромашки , зробленої з паперу записані завдання  . Кожен учень який відриває пелюстку повинен спробувати  відтворити  звук  який  на ній  записано.)
Приклади завдань .
1.    Шелест листя на деревах.     7 .Пісня коника.
2.    Спів зяблика.                         
3.    Спів синички.
4.    Дзюрчання струмочка.
5.    Дзижчання комах.
6.    Шурхіт ящірки.
Учитель :  А тепер давайте всі разом спробуємо відтворити «мелодію лісу» . Що у нас вийшло ? Дійсно ми не змогли відтворити «мелодію природи» , бо вона  чудова і неповторна! Станція 3. Штучна водойма .
Учні  дають характеристику , визначають особливості і вплив на екосистему .
Гра «Чарівний ланцюжок».
До нас на ставок потрапила зла чаклунка і порушила  природні зв’язки між компонентами природи . Ваша задача відтворити  ланцюжок між компонентами природи .(Учитель пропонує учням скласти по порядку заздалегідь приготовлені вчителем картки з написами компонентів природи).
Природа це наш  дивний дім,
Ми     спільно живемо у нім .
Завдання    ж полягає у тому
Щоб з’ясувати    все в ньому
Таке   поставимо    питання :
Яке     у кого    харчування ?
Приклади компонентів.
1.    Рачки.
2.    Озерна чайка.
3.    Карась.
4.    Яструб.
5.    Рослини водойми.
6.    Одноклітинні ( інфузорії, амеби).
7.    Щука.
Ланцюжок : Рослини водойми       одноклітинні         рачки        карась
щука         озерна чайка            яструб.
Учитель :  Все готово ! Ви вправились з завданням !  Ви не задумались що всі ці компоненти живуть завдяки воді  і ми з вами живемо також завдяки їй .Вода це життя , бережіть воду !
Людина пам’ятай завжди :
Символ життя – вода
на Землі!
Економ її і бережи щоб жили
Ми всі на Землі!
Завдання додому повторити кругообіг води в природі і написати про нього казку « Пригоди Крапельки».


Станція 4 Джерело .
 Учитель:  Багато хто з творчих людей писав про те що енергію  йому дає природа .Ось зараз ми і спробуємо  почерпнути енергію з цього джерела .
Вправа « Передача енергії».
Уявіть собі ,що перед вами величезне джерело енергії !Воно зігріває вас і дає  вам енергію ! Спробуйте відчути , як енергія діє на вас , хвилі енергії торкаються вашої спини ! Вдихніть її ! Подумки розмістіть джерело енергії праворуч від себе .Відчуйте , як енергія діє на вашу голову ! Уявіть енергію під вашими ногами. І на кінець спробуйте передати її вашому товаришу , що стоїть поруч! Що ви відчули ?
Станція5. Лука .
Учитель : Зверніть увагу на лікарські рослини які тут ростуть . Назвіть відомі вам рослини , які з них використовують для лікування у вашій сімейній аптеці ?
Гра «Екологічна естафета».
Учитель називає одну з рослин яка росте на луці , а учні по черзі називають рослини назви яких починаються на останню літеру слова.  Наприклад: конюшина - анемона – аконіт – тимофіївка і т. д.
Станція 6. Піщаний кар’єр .
Чи завжди ми можемо зрозуміти один одного ? Чи здатні  ми зрозуміти чужу біль ? Як відомо чужі рани не болять .
Екогра  «Біль  землі».
Учитель:  Ми перед собою бачимо рани землі . Спробуйте за допомогою рухів і міміки зобразити біль землі від її рани .
Кожен з вас , я думаю , відчув ту біль , які ми інколи доставляємо природі . Я хочу сказати про це словами  поета В. Фольваровича .     Болить     затоптаній травиці,
Болить  надломленій  ялинці,
Болить сполоханій пташинці,
 Болить  зневаженій тваринці ,
Болить  обчухраній  смереці ,
Рибині     у нечистій  річці …
Станція 7. «Кучерявий» клен .
Учитель : Останнім об’єктом нашої уваги є пам’ятник природи місцевого значення  КЛЕН ГОСТРОЛИСТИЙ . Скільки довелося пережити цьому дереву ! За згадками місцевого поета М. П. Нелина це дерево посаджено в 19     році . В ці роки насаджували лісосмуги і за кожне посаджене  дерево платили 3 копійки . Росло дерево швидко  дуже чарувало тих хто проходив і проїздив  поряд кучерявого клену . Існує навіть легенда , що під час Великої Вітчизняної  війни він так сподобався німцям , що вони навіть хотіли викопати його і відвезти до себе на батьківщину . Але радянські війська швидко пішли в наступ і вони не встигли  викопати дерево . Все витримало дерево бурі, морози , вітри , суховії , які випробували його . Вистояло ,  витримало і досі милує око всіх хто проїздить і проходить , а особливо восени .Вдало про це написав наш земляк Іван Пилипович Корнющенко , який в своєму етюді « Вінок із кленового листя» пише : «Ми взагалі рідко помічаємо клен влітку . Зате восени кожному кортить назбирати  його красивих , симетричної форми листків , принести їх додому , поставити у вазу . В крайньому разі зупиняємося і милуємося спалахом густої крони . А тут – цілий вінок із золотого листя . Хіба пройдемо мимо , щоб не замилуватися ним ?» Багато поетичних  рядків і прози  присвячено цьому біологічному  виду . Спробуйте і ви свої творчі можливості присвятіть декілька рядків цьому пам’ятнику природи .
ІІІ . Підведення підсумків екскурсії.
Які забруднення ви помітили на екологічній стежині ? Які заходи ми можемо впровадити , щоб запобігти забрудненням ?  Які враження у вас залишились після екскурсії ? Які побажання будуть у вас на майбутні уроки з екології ?
ІV. Домашнє завдання .  Скласти казку « Подорож краплинки» , присвятити вірш чи прозу «кучерявому»  клену .



  




Додаток  2.


Дорога чорною  змійкою  між полями . За вікном автобуса  ніби сторожа , маячать древа . Найрізноманітніші тополі , берези , верби , осики , клени . Раптом наш зір привернуло незвичайне дерево : розлога крона , товстий стовбур . Воно ніби велет , височило на пагорбі . Автобус зупинився , ми вийшли . І я почала розповідати  подрузі , яка замітала до мене з міста , про наш клен : «Кожне село має свою реліквію . У Гринівці – це кучерявий клен . Саме цей ,  біля якого ми стоїмо , який виріс на околиці села. Старий , високий , могутній , порослий мохом , та завжди красивий . Він у нас як  символ непохитності та природної велячи . Говорять , що майже сотню років він стоїть, як воїн , оберігаючи спокій села  , яке розкинулось на лісистих пагорбах . Були грози , тріскучі морози , засухи . Його віти немилосердно шарпав вітер , сікли дощі  , але він вистояв . Не зламався , не засох . У нас в селі розповідають , що в роки Великої Вітчизняної війни фашисти хотіли чудо  - клен викопати і повезти у Німеччину . Щось їм завадило , мабуть сама сила природи стала на перешкоді .Ось його листочки – долоньки , що повсякчас тягнуться до сонця , густі віти та могутній стовбур . Думаю , що враження незабутнє ! Кожна людина , яка хоч раз побачила гринівський  клен , довго тримає його образ у пам’яті . Він пам’ятник матінці  - природі . Ми дивлячись на нього відчуваємо свою єдність з нею . У нас виникає бажання  берегти природу , примножувати її багатства. А вона ще не раз подарує такі дива , як наш кучерявий клен.» Постоявши ще деякий час біля клену , набравшись від нього сили і снаги , ми стежкою пішли в село . А на пагорбі махав вітами клен . «До побачення !»
Михно Таїса .




Додаток 1.
Маршрутний лист .

1. Станція Шкільне подвір’я .
2. Станція Лісова галявина.
3. Станція  Штучна водойма.
4. Станція Джерело .
5. Станція Лука.
6. Станція Піщаний кар’єр .
7. Станція Кучерявий клен.





















Опис та історична довідка про пам’ятник природи місцевого значення  клен гостролистий.
На роздоріжжі 3-х доріг, що ведуть до сіл Гринівка, Беседівка, Сміле, на землях Томашівської сільської ради росте пам’ятник природи місцевого значення Клен гостролистий. Навколо клена стоїть огорожа З х 4м. Тут знаходиться зупинка автобуса Суми-Сміле. Зі слів жителя с . Якименки  Михайла Платоновича Нелина, це дерево було посаджене в 1911 році дівчинкою Химкою, двоюрідною сестрою колишнього голови Томашівського колгоспу Василя Петровича Корнієнка. На той час їй було приблизно 13 років. В ті роки насаджували лісосмуги і за кожне посаджене деревце платили 3 копійки.
В роки Великої Вітчизняної війни німецькі окупанти хотіли вивезти його за кордон, але не встигли, наші війська визволили території прилеглих сільських рад.
Клен гостролистий дерево висотою 20 м, в діаметрі 5 м. Листя п"ятилопатеві, в основі серцелисті. Листки з обох сторін зелені, блискучі, голі, інколи з нижньої сторони з волосинками навколо жилок, або з борідками в їх кутах.
Довжина листка 5-18 см, ширина 8-22 см, черешок довжиною до 10 мм, вкриті 6-8 чешуйками. Бокові бруньки менше верхівкових більш меш притиснуті до пагона з 4-6 чешуйками, голі. Чешуйки буровато - червоного   кольору   у   основі   більшість   зелені,    трохи блискучі, по краях з біленькими війками. Листові рубці супротивних бруньок  притуляються   між  собою,  листових  слідів  3.   Пагони червоно-бурі або жовтувато -зелені, голі; серцевина округла, біла. Крильця   плоду   зрощені   під   тупим   кутом.   Насіння   плоске, довжиною   до   15   мм.   Внутрішня   оболонка   плоду   гладенька сріблясто-біла. Довжина плоду з крильцями до 6 см. Сім’ядолі  еліпсовидної  форми   при   основі  звужені   в   черешок.   Довжин сім’ядолі близько 35 мм, ширина приблизно 9 мм
На сім"ядолях помітні декілька поперечних перегинів . Перші листочки  яйцеподібні,    черешкові,    близько і    верхівки                  2 - ма невеликими зубчиками з кожного боку.






Немає коментарів:

Дописати коментар