Тема : «Екскурсія екологічною стежиною» .
Мета : Продовжувати формувати уявлення про екологічний простір ,
екологічне право , види забруднення
довкілля . Формувати екологічну свідомість , Розвивати творчість ,
нестандартне мислення . Виявити джерела забруднення на
околиці школи і екологічній стежині .Виховувати дбайливе ставлення до
природи . Повторити правила поведінки
в природі .
І
.Організаційний момент . Техніка безпеки під час екскурсії , та правила поведінки
в природі .
Правила поведінки в природі .
1. У лісі , а також
будь якому об’єкті природи треба
поводитись тихо .
2. Не ломити і не колихати
гілки дерев .
3. Треба ретельно дивитись
під ноги , щоб не зруйнувати чиєїсь оселі і не розтоптати якусь живу істоту .
4. Не рвати квіток без
потреби .
5. Не підпалювати вогнищ
біля сухої трави і чагарників .
6. Не збирати незнайомих
ягід і грибів.
Учитель: Уявіть собі , що хтось прийшов до вас у гості
і почав робити те , що суперечить вашим
правилам . Вам би це сподобалось ? Так подбайте про те , щоб ваш візит в природу сподобався її мешканцям .
ІІ. Мотивація навчальної діяльності .
Станції екологічної стежини це
добре відомі вам всім місця в селі . Ми використаємо їх сьогодні для того , щоб
поглибити знання про об’єкти та явища природи .Спостерігатимемо за змінами
довкілля під дією людини на природу ,виявимо джерела забруднення .
ІІІ . Екскурсія по станціях
Станція 1 Шкільне
подвір’я .
Учитель: У нас на шкільному
подвір’ї росте дуже велике різноманіття видів рослин . Ви отримали домашнє завдання додому :
Визначити видовий склад рослин , забруднювачів які впливають на рослина , який вплив рослини
мають на нас з вами?
Довідка.
·
Антимікробну дію на оточуюче середовище мають береза
бородавчаста , клен гостролистий , тополя , ялина європейська .
·
Шумопоглинаючу дія здійснюють : липа серцелиста , клен гостролистий ,
береза бородавчаста , тополя .
·
Значно зменшують електричне забруднення повітря :
горобина , береза бородавчаста .
·
Береза бородавчаста також підвищує іонізацію повітря .
Учитель: . Хто би міг подумати що
ці звичайні дерева мають таку чарівну дію . От наприклад ці красуні ялинки , які ростуть біля входу до школи вони не
просто милують око а захищають нас від дії мікробів .Ціни немає цім створінням
! Зараз ми дізнаємось хто справді цінує красуні ялинки .
Екологічний аукціон . На аукціон виставляється
ЯЛИНА ЄВРОПЕЙСЬКА !
Стартова ціна 20 балів .
1. Розповідь про біологічні
особливості ялини – 5 балів .
2. Вірш , легенда , проза
про ялинку – 5 балів.
3. Пісня про ялинку – 5
балів .
4. Розповідь про лікарські
властивості ялини – 5 балів.
5. Розповідь про народні
звичаї пов’язані з ялинкою – 5 балів.
Станція 2. Лісова
галявина .
Гра «Мелодія лісу».
Учитель: Коли ви заходите до
лісу то чуєте голоси птахів , шелест листя на деревах , шурхотіння комах у
траві і ще багато інших звуків , які зливаються в одну мелодію . Зараз
ми спробуємо відтворити «мелодію лісу». (На
пелюстках заздалегідь приготовленої ромашки , зробленої з паперу записані
завдання . Кожен учень який відриває
пелюстку повинен спробувати
відтворити звук який
на ній записано.)
Приклади завдань .
1. Шелест листя на деревах. 7
.Пісня коника.
2. Спів зяблика.
3. Спів синички.
4. Дзюрчання струмочка.
5. Дзижчання комах.
6. Шурхіт ящірки.
Учитель : А тепер давайте всі разом спробуємо відтворити
«мелодію лісу» . Що у нас вийшло ? Дійсно ми не змогли відтворити «мелодію
природи» , бо вона чудова і неповторна! Станція
3. Штучна водойма .
Учні дають характеристику , визначають особливості
і вплив на екосистему .
Гра «Чарівний ланцюжок».
До нас на ставок потрапила зла
чаклунка і порушила природні зв’язки між
компонентами природи . Ваша задача відтворити
ланцюжок між компонентами природи .(Учитель
пропонує учням скласти по порядку заздалегідь приготовлені вчителем картки з
написами компонентів природи).
Природа це наш дивний дім,
Ми спільно живемо у нім .
Завдання ж
полягає у тому
Щоб з’ясувати все в ньому
Таке поставимо
питання :
Яке у кого
харчування ?
Приклади компонентів.
1. Рачки.
2. Озерна чайка.
3. Карась.
4. Яструб.
5. Рослини водойми.
6. Одноклітинні ( інфузорії,
амеби).
7. Щука.
Ланцюжок : Рослини водойми одноклітинні
рачки карась
щука озерна
чайка яструб.
Учитель : Все готово ! Ви вправились з завданням ! Ви не задумались що всі ці компоненти живуть
завдяки воді і ми з вами живемо також
завдяки їй .Вода це життя , бережіть воду !
Людина пам’ятай завжди :
Символ життя – вода
на Землі!
Економ її і бережи щоб
жили
Ми всі на Землі!
Завдання додому повторити
кругообіг води в природі і написати про нього казку « Пригоди Крапельки».
Станція 4 Джерело .
Учитель: Багато хто з творчих людей писав про те що
енергію йому дає природа .Ось зараз ми і
спробуємо почерпнути енергію з цього
джерела .
Вправа « Передача енергії».
Уявіть собі ,що перед
вами величезне джерело енергії !Воно зігріває вас і дає вам енергію ! Спробуйте відчути , як енергія
діє на вас , хвилі енергії торкаються вашої спини ! Вдихніть її ! Подумки
розмістіть джерело енергії праворуч від себе .Відчуйте , як енергія діє на вашу
голову ! Уявіть енергію під вашими ногами. І на кінець спробуйте передати її
вашому товаришу , що стоїть поруч! Що ви відчули ?
Станція5. Лука .
Учитель : Зверніть увагу на
лікарські рослини які тут ростуть . Назвіть відомі вам рослини , які з них
використовують для лікування у вашій сімейній аптеці ?
Гра «Екологічна естафета».
Учитель називає одну з рослин яка росте на луці , а учні
по черзі називають рослини назви яких починаються на останню літеру слова. Наприклад: конюшина - анемона – аконіт –
тимофіївка і т. д.
Станція 6. Піщаний кар’єр
.
Чи завжди ми можемо
зрозуміти один одного ? Чи здатні ми
зрозуміти чужу біль ? Як відомо чужі рани не болять .
Екогра «Біль землі».
Учитель: Ми перед собою бачимо рани землі . Спробуйте
за допомогою рухів і міміки зобразити біль землі від її рани .
Кожен з вас , я думаю ,
відчув ту біль , які ми інколи доставляємо природі . Я хочу сказати про це
словами поета В. Фольваровича . Болить
затоптаній травиці,
Болить надломленій
ялинці,
Болить сполоханій
пташинці,
Болить
зневаженій тваринці ,
Болить обчухраній
смереці ,
Рибині у нечистій
річці …
Станція 7. «Кучерявий»
клен .
Учитель : Останнім об’єктом нашої
уваги є пам’ятник природи місцевого значення
КЛЕН ГОСТРОЛИСТИЙ . Скільки довелося пережити цьому дереву ! За згадками
місцевого поета М. П. Нелина це дерево посаджено в 19 році . В ці роки насаджували лісосмуги і
за кожне посаджене дерево платили 3
копійки . Росло дерево швидко дуже
чарувало тих хто проходив і проїздив
поряд кучерявого клену . Існує навіть легенда , що під час Великої
Вітчизняної війни він так сподобався
німцям , що вони навіть хотіли викопати його і відвезти до себе на батьківщину
. Але радянські війська швидко пішли в наступ і вони не встигли викопати дерево . Все витримало дерево бурі,
морози , вітри , суховії , які випробували його . Вистояло , витримало і досі милує око всіх хто проїздить
і проходить , а особливо восени .Вдало про це написав наш земляк Іван Пилипович
Корнющенко , який в своєму етюді « Вінок із кленового листя» пише : «Ми взагалі
рідко помічаємо клен влітку . Зате восени кожному кортить назбирати його красивих , симетричної форми листків ,
принести їх додому , поставити у вазу . В крайньому разі зупиняємося і
милуємося спалахом густої крони . А тут – цілий вінок із золотого листя . Хіба
пройдемо мимо , щоб не замилуватися ним ?» Багато поетичних рядків і прози присвячено цьому біологічному виду . Спробуйте і ви свої творчі можливості
присвятіть декілька рядків цьому пам’ятнику природи .
ІІІ . Підведення підсумків екскурсії.
Які забруднення ви
помітили на екологічній стежині ? Які заходи ми можемо впровадити , щоб
запобігти забрудненням ? Які враження у
вас залишились після екскурсії ? Які побажання будуть у вас на майбутні уроки з
екології ?
ІV. Домашнє завдання .
Скласти
казку « Подорож краплинки» , присвятити вірш чи прозу «кучерявому» клену .
Додаток 2.
Дорога
чорною змійкою між полями . За вікном автобуса ніби сторожа , маячать древа .
Найрізноманітніші тополі , берези , верби , осики , клени . Раптом наш зір
привернуло незвичайне дерево : розлога крона , товстий стовбур . Воно ніби
велет , височило на пагорбі . Автобус зупинився , ми вийшли . І я почала розповідати подрузі , яка замітала до мене з міста , про
наш клен : «Кожне село має свою реліквію . У Гринівці – це кучерявий клен .
Саме цей , біля якого ми стоїмо , який
виріс на околиці села. Старий , високий , могутній , порослий мохом , та завжди
красивий . Він у нас як символ
непохитності та природної велячи . Говорять , що майже сотню років він стоїть,
як воїн , оберігаючи спокій села , яке
розкинулось на лісистих пагорбах . Були грози , тріскучі морози , засухи . Його
віти немилосердно шарпав вітер , сікли дощі
, але він вистояв . Не зламався , не засох . У нас в селі розповідають ,
що в роки Великої Вітчизняної війни фашисти хотіли чудо - клен викопати і повезти у Німеччину . Щось
їм завадило , мабуть сама сила природи стала на перешкоді .Ось його листочки –
долоньки , що повсякчас тягнуться до сонця , густі віти та могутній стовбур .
Думаю , що враження незабутнє ! Кожна людина , яка хоч раз побачила
гринівський клен , довго тримає його
образ у пам’яті . Він пам’ятник матінці
- природі . Ми дивлячись на нього відчуваємо свою єдність з нею . У нас
виникає бажання берегти природу ,
примножувати її багатства. А вона ще не раз подарує такі дива , як наш
кучерявий клен.» Постоявши ще деякий час біля клену , набравшись від нього сили
і снаги , ми стежкою пішли в село . А на пагорбі махав вітами клен . «До
побачення !»
Михно Таїса
.
Додаток 1.
Маршрутний лист .
1. Станція Шкільне
подвір’я .
2. Станція Лісова
галявина.
3. Станція Штучна водойма.
4. Станція Джерело .
5. Станція Лука.
6. Станція Піщаний
кар’єр .
7. Станція Кучерявий
клен.
Опис та історична
довідка про пам’ятник природи місцевого значення клен гостролистий.
На роздоріжжі 3-х доріг, що ведуть до сіл Гринівка, Беседівка, Сміле, на землях Томашівської сільської ради росте пам’ятник природи місцевого значення Клен гостролистий. Навколо клена стоїть огорожа З х 4м. Тут знаходиться зупинка автобуса Суми-Сміле. Зі слів жителя с . Якименки Михайла Платоновича Нелина, це дерево було посаджене в 1911 році дівчинкою Химкою, двоюрідною
сестрою колишнього голови Томашівського колгоспу Василя
Петровича Корнієнка. На той час їй було приблизно 13 років.
В ті роки насаджували лісосмуги і за кожне посаджене деревце
платили 3 копійки.
В роки Великої Вітчизняної війни німецькі окупанти хотіли вивезти його за
кордон, але не встигли, наші війська визволили території прилеглих сільських
рад.
Клен гостролистий дерево висотою 20 м, в діаметрі 5 м. Листя
п"ятилопатеві, в основі серцелисті. Листки з обох сторін зелені, блискучі, голі, інколи з нижньої сторони з волосинками навколо жилок, або з борідками в їх кутах.
Довжина листка 5-18 см, ширина 8-22 см, черешок довжиною до 10 мм, вкриті 6-8 чешуйками. Бокові бруньки менше верхівкових більш меш притиснуті до пагона з 4-6 чешуйками, голі. Чешуйки буровато - червоного кольору у основі більшість
зелені, трохи блискучі, по краях з біленькими війками. Листові рубці супротивних бруньок притуляються між
собою, листових слідів
3. Пагони червоно-бурі
або жовтувато -зелені, голі; серцевина округла, біла. Крильця плоду зрощені
під тупим кутом.
Насіння плоске, довжиною до 15
мм. Внутрішня оболонка
плоду гладенька сріблясто-біла. Довжина плоду з крильцями до 6 см. Сім’ядолі еліпсовидної форми
при основі звужені
в черешок. Довжин
сім’ядолі близько 35 мм, ширина приблизно 9 мм
На сім"ядолях
помітні декілька поперечних перегинів . Перші листочки
яйцеподібні, черешкові, близько і
верхівки 2 - ма невеликими зубчиками з кожного
боку.
Немає коментарів:
Дописати коментар