Проблема формування навички науково-дослідницької діяльності є однією з
найбільш актуальних і водночас складних. Про це цей процес написано в різних
документах, літературі. На сучасному етапі розвитку українське суспільство потребує фахівців, які володіють
дослідницькими уміннями в розв’язанні практичних завдань.
Дослідницька діяльність –
вища форма самоосвітньої діяльності учня. Формування науково-дослідницьких
умінь у школярів – процес складний і довготривалий. Він не виникає на
порожньому місці і не розвивається сам по собі. А тому завдання вчителя і наукового
керівника – поступово і методично формувати дослідницькі навички, здійснюючи
постійний контроль за виконанням учнями науково-дослідницьких робіт;
аналізувати і виправляти помилки; визначати найкращі, найефективніші шляхи
виконання роботи, розчленувати її на певні складові та розділи, навчаючи учнів
поєднувати дослідницьку діяльність з науковою, а також з'ясовувати можливості
подальшого застосування результатів роботи.
Учні, виконуючи
дослідницьку роботу з біології та екології удосконалюють свої знання,
розвивають уміння, пов’язані з науковим пошуком, навчаються оцінювати
екологічну ситуацію в реальних умовах. Така дослідницька діяльність сприяє
визначенню сфери наукових інтересів, розкриттю здібностей учнів у процесі
активного пізнання.
1.
Дослідницька
діяльність пов’язана з розв’язанням учнями творчих завдань.
2.
Дослідницька
діяльність обов’язково повинна проходити під керівництвом спеціаліста. ( На
жаль в ВУЗах не навчають нас азам науково дослідницької діяльності)
3.
Головним
є отримання нових знань. Завдання повинні бути посильні для учнів.
4.
Дослідницькою
діяльністю можуть займатися всі учні: і ті, які мають високий рівень
підготовки, і ті, які мають середній рівень.
Формування навчально-дослідницьких умінь можна
здійснювати поелементно. Процес навчання складається з ряду послідовних дій.
1.
Створення
позитивної мотивації навчально-дослідницької діяльності. (Є приклади попередніх
років)
2.
Ознайомлення
зі змістом, структурою навчально-дослідницького вміння та його значенням. ( Що
вам треба робити, які перешкоди будуть на вашому шляху)
3.
Навчання
виконання окремих дій і формування вміння в цілому.
4.
Вправи
на застосування вмінь.
5.
Застосування
вмінь у нових умовах.(Діти виконують спочатку певну якусь дію: збір інформації,
польові дослідження, розрахунки а вищий пілотаж це коли вона сама вже зможе
виконувати роботу сама)
Мої учні кожного року починаючи х з 2010 року
відвідують екотабір «Деснянські зорі».
Там вчителі разом з учнями працюють і відпочивають. В результаті
отрумуємо науково – дослідницькі проекти учнів і наукові статті вчителів і
науковців.
Розпочинали ми з дослідження вертикальної структури лісів
заплави річки Десни і ДБР. Дослідження проводилося 3 роки .Маргарита здобула сельні
перемоги .
Продовжили ми дослідження весняних ефемероїдів. Вивчили
видовий склад весняних ефемероїдів. Щільність, онтогенетичну структуру. На
даний час у нас закладені ділянки з рястом бульбастим де висаджені рослини і
досліджується як буде розсіватися насіння і як почувається рослини в незвичних для себе умовах.
Потім нам запропонували досліджувати фітомасутравянистих
екосистем з огляду на глобальне
потепління. На ділянці 25х 25 см
відбиралася фітомаса. Очищалася методом флотації, висушувалася до повітряно-сухої
маси, зважувалася. Робили розрахунки перераховували на абсолютну суху масу.
Обраховували середнє значення . А з нього вже розраховували вміст
Карбону та вуглекислого газу.
Немає коментарів:
Дописати коментар