Сторінки

ІКТ в навчальновиховному процесі з біології

Розвиток творчих здібностей учнів
у процесі застосування інформаційно-комунікаційних технологій у навчально-виховному процесі з біології
Актуальність теми. Проблема розвитку творчих здібностей особистості є однією з найбільш актуальних і водночас складних та малодосліджених. Законом України «Про загальну середню освіту»  визначено, що для відродження самостійності України нова система освіти має бути спрямована на формування творчої особистості. Для цього необхідно створити умови для найповнішого розкриття здібностей кожного учня. Реагуючи на виклики цивілізації, Національна доктрина розвитку освіти в Україні у ХХІ столітті пріоритетними для розвитку освіти визначає сучасні інформаційно-комунікаційні технології. Саме вони забезпечують вдосконалення навчально-виховного процесу, активізують пізнавальну та творчу активність учнів. З огляду на тенденції розвитку освіти проблема розвитку творчих здібностей учнів у процесі застосування ІКТ у навчально-виховному процесі з біології є актуальною та суспільно значущою.
Здібності, як психофізіологічні якості людини, забезпечують якість та швидкість набуття знань, умінь та навичок, успішність навчальної діяльності. Здібності – загальні і спеціальні – поділяють на види за змістом і характером діяльності, в якій вони виявляються.
Науковці творчі здібності розглядають як індивідуальний, мотиваційний і соціальний потенціал, що дає можливість отримати високі результати в будь-якій сфері діяльності. Здібності забезпечують здатність до самодіяльності, ініціативи, вільного вибору напрямів і видів діяльності, можливість дивуватися і пізнавати, вміння знаходити рішення в нестандартних ситуаціях. За допомогою творчих здібностей дитина психологічно краще готується до сприйняття нових знань і це зумовлює не тільки кращі результати в навчанні. На нашу думку, інформатизація освіти, будучи одним із найважливіших напрямів розвитку сучасної освіти, здатна забезпечити розвиток творчих здібностей учнів, зокрема, у навчально-виховному процесі з біології.
Біологія, як навчальний предмет, володіє особливостями, які розкривають широкі можливості для розвитку творчих здібностей  особистості в процесі навчання. Так повинна забезпечити загальноосвітню підготовку учнів з біології ; створити умови для самореалізації особистості; розвитку її творчих здібностей, навичок науково- дослідницької  діяльності, умінь застосовувати біологічні знання на практиці; сформувати в учнів систему наукових знань про закономірності живої природи; ƒ ознайомити учнів з методами пізнання природи та взаємозв’язком між розвитком методів і теоретичних узагальнень біологічної науки. Застосування ІКТ у навчально-виховному процесі з біології дає можливість: моделювання біологічних процесів; формувати в учнів уміння самостійно проводити пошук та аналіз біологічної інформації,  постановка творчих проблем, пошук шляхів їх вирішення та написання науково дослідницьких робіт,екологічних проектів. http://biologilastjcka1974.blogspot.com/2016/10/blog-post_20.html
Пошук засобів розвитку творчих здібностей учнів, пов’язаних з розвитком ІКТ-компетентностей, є актуальною педагогічною проблемою. Накопичений учителями біології України досвід використання ІКТ у навчально-виховному процесі з біології позитивно позначається на якості біологічних знань випускників загальноосвітніх навчальних закладів.
Мета впровадження теми досвіду: забезпечення оптимальних умов для розвитку творчих здібностей учнів у процесі застосування інформаційно-комунікаційних технологій в навчально-виховному процесі з біології.
Об`єктом є навчально-виховний процес з біології в загальноосвітніх навчальних закладах.
Предмет – інформаційно-комунікаційні технології у навчально-виховному процесі з біології, які забезпечують розвиток творчих здібностей учнів.
ІКТ забезпечує можливість об’єднувати в одній комп’ютерній програмі звук, анімацію, текст, графічне зображення та відео. Викладання з електронними програмними засобами, які використовуються на різних етапах уроку спрямовується не на подачу готових відповідей, а націлення учнів на творчий  пошук, формування  власної  думки. Під впровадженням ІКТ в навчально-виховному процесі з біології ми розуміємо: забезпеченість комп’ютерною технікою і її використання; встановлення програмного забезпечення і його використання; володіння вчителем ІКТ та  вміння застосувати отримані навички для розвитку творчих здібностей.
Аналіз вивчення проблеми.
Роботи зарубіжних та вітчизняних учених, присвячені проблемі В.Бондар, Б.Которяєв, І.Лернер, М.Махмутов, О.Алексюк, А.Киричук, А.Матюшкін, П.Підкасий, О.Савченко; досвід педагогів-практиків (А. Єршов, І. Роберт, Ю. Машбіц) розкривають можливості ІКТ в навчально-виховному процесі з біології для розвиту творчих здібностей учнів. Формування інформаційної культури учнів сприяє становленню їх ІКТ-компетентності, що забезпечить впровадження нових форм освіти і навчальних технологій, модернізацію змісту і технологій навчання, і в кінцевому результаті – підвищенню якості освіти.
Можливості ІКТ про викладанні та вивченні біології базуються як на змістовій складовій шкільної біологічної освіти, так і на методиці предмета. Вони характеризуються: організацією ефективної колективної навчальної діяльності,  розширенням простору й підвищенням ефективності вільного доступу до інформаційних ресурсів; створенням нового покоління комп'ютерне орієнтованих засобів навчання,  розвитком засобів оцінювання результатів навчальних досягнень учнів, впливу педагогічних інновацій на результати навчальної діяльності, засобів управління навчанням; розвиток науково дослідницької діяльності учнів тощо.
Комп’ютер у моїй викладацькій діяльності – головна умова ефективного навчального заняття. Це: ведення моніторингу якості знань учнів; створення електронних архівів документів; створення сайту школи, Web-сторінки окремих шкільних проектів.
Можливості ІКТ у навчально-виховному процесі з біології. При викладанні біології, разом із традиційними технологіями навчання, закладено величезні можливості для застосування комп’ютерних технологій, насамперед, загальнодоступних засобів MS Office: текстовий редактор MS Word, програми MS Power Point, MS Explorer, MS Photoshop, MS Power Point, MS Рublisher, MS Word MSExсel, Intel "Навчання для майбутнього.
ІКТ розширює також дидактичні можливості уроку: індивідуалізацію навчального процесу; високий ступінь наочності під час викладання біології пошук необхідних ресурсів для занять (Інтернет тощо); можливість моделювання природних процесів і явищ; організацію групової роботи; забезпечення зворотного зв’язку в процесі навчання; контроль та перевірку засвоєння навчального матеріалу. У процесі навчання вибір способів використання ІКТ залежить від поставлених учителем дидактичних завдань.
Комп`ютер  використовую під час викладання біології в режимі навчання, тренажера, контролю. Працюючи в режимі навчання, за допомогою мультимедійних програм виводяться на екран монітора навчальна інформація, задаються питання на розуміння запропонованої інформації. Якщо відповідь неправильна, пропонується підказка, як знайти правильну відповідь, або відповідь і ставиться наступне завдання. Комп’ютер у процесі навчання виконує декілька функцій: він є засобом спілкування, створення проблемних ситуацій, партнером, інструментом, джерелом інформації, контролює дії учнів і  надає їм нові пізнавальні можливості.
Форми роботи учнів під час використання комп’ютера в якості засобу навчання є різні: це і робота всім класом, і групами, а також індивідуальна робота. Перелічені засоби обумовлені не тільки наявністю або недостатньою кількістю комп’ютерів, але і дидактичними цілями.
Проте варто зазначити, що методика вивчення  шкільних предметів, зокрема і біології, з використанням ІКТ знаходиться на етапі становлення: ще технології  використання комп'ютерів у навчальному процесі лише розробляються.
Наявні комп'ютерні програми з біології використовую як інформаційно-пізнавальний  засіб навчання виконувати різноманітні дидактичні функції у певних навчальних ситуаціях. Вони різноманітні за змістом, структурною побудовою, обсягом подання навчальної інформації.
      ІКТ  унікальні тим що їх можна застосовувати на всіх етапах уроку. Учителю який застосовує ІКТ на уроках не слід забувати, що в основі будь-якого навчального процесу лежать педагогічні технології. Інформаційні освітні ресурси повинні не замінити їх, а допомогти їм бути більш результативними. Вони дозволяють оптимізувати працю вчителя, щоб навчальний процес став більш ефективним. Але в центрі цього процесу стоїть вчитель його живе слово.
Використання ІКТ на уроках біології та позакласній роботі.
Використання ІКТ на уроках може здійснюватися за різними напрямами відповідно до потреб конкретного уроку, рівня володіння різними програмними продуктами та наявності сертифікованих програм у системі середньої загальної освіти.
Напрям перший. Використання окремих мультимедійних зображень (графічних, аудіо, відео, анімаційних файлів). При вивчення біології в 6 класі. Теми «Клітина», «Одноклітинні організми» (http://biologilastjcka1974.blogspot.com)
Напрям другий. Створення і використання власних уроків у форматі презентації, веб- сторінки. Конструктора уроків. При вивченні тем біології 10 клас. (http://biologilastjcka1974.blogspot.com)
Напрям третій. Використання готових мультимедійних програм, педагогічних програмних засобів. Для використання доцільними є електронні навчальні ресурси, затверджені Міністерством освіти і науки України  (ТМ «Розумники»; ЗАТ «Транспортні системи» тощо).
Напрям четвертий. Використання електронних підручників і книг. Багато біологічної літератури існує зараз в електронному вигляді і тому дуже зручно мати гаджети для її збереження та відображення при створенні програмових міні проектів: «Листопад. Квіти і комахи. Рослини мандрівники. Рослини хижаки» Біологія 6-8 класи.(http://biologilastjcka1974.blogspot.com)
Використовуючи ІКТ у навчально-виховному процесі з біології, можливо:
-     створювати на уроках умови для випереджального розвитку здібних учнів, викликати інтерес учнів до біології, активізувати навчально-виховний процес, сприяти розвитку творчого мислення учнів;
-     розвивати творчі здібності учнів та  уявлення про цілісність природи, вивчення якої штучно розшароване самими людьми;
-     сприяти розвитку творчій активності учнів, викликати інтерес учнів, які цікавляться біологією. Цьому сприятимуть створені власноруч презентації, навчальні відеоролики, фільми про літню практику, екскурсії.
-     активізувати пізнавальну самостійність, не подаючи ніяких знань у готовому вигляді;
-     використовувати творчі, проблемні завдання; («Суцвіття» http://biologilastjcka1974.blogspot.com/2016/10/6.html
-     керувати самоосвітою творчих учнів: навчити трансформувати  особистий досвід і вивчений матеріал, творчо обґрунтовувати  результати своєї роботи;
-     надавати простір для вільного індивідуального розвитку і  самореалізації;
-     створювати умови для максимального напруження інтелектуальних сил;
-     використовувати різноманітні форми творчого співробітництва учнів;
-     розвивати навички самоорганізації, саморозвитку, самореалізації,
-     самовизначення особистості у творчій діяльності;
-     розвивати здібності для самоконтролю та самоаналізу.

Проаналізувавши критерії рівня навчальних досягнень також творчі здібності можемо розглянути творчі здібностей в зв’язку з застосуванням  ІКТ
Можливості застосування ІКТ та рівні розвитку творчих здібностей
№ з/п
Рівні розвитку творчих здібностей
ІКТ застосовані вчителем
Організація діяльності учнів направлені на рівень розвитку
1.

Початковий
рівень. (постановка творчої проблеми, освоєння технологій)
Використання певних мультимедійних зображень (графіків, аудіо, відео, анімації), ППЗ, електронних книг, підручників, ігрових програм, електронних тренажерів, контролюючих програм, моделювання біологічних процесів, явищ.
Уміння користуватися електронними засобами навчання.Уміння користуватися тренажерами, працювати з текстовим редактором MS Word.
2.
Середній рівень. (Прийняття творчих рішень за допомогою вчителя)
Використання вчителем мережі Інтернет, власного  блогу  (http://biologilastjcka1974
.blogspot.com, програм
MS Power Point, MS Рublisher.
Створення мультимедійних презентацій за допомогою програми MS Power Point; публікацій: буклетів, бюлетенів за допомогою програми  MS Рublisher, вільно користується мережею Інтернет.
3.
Достатній рівень. (Прийняття творчих рішень
самостійно)
Вчитель організовує роботу по створенню колективних проектів, створення презентацій, підготовку виступів на уроках і позакласних заходах.
Створення міні-проектів, навчальних проектів, власних відеороликів, анімацій.
4.
Високий рівень. (Постановка творчих проблем,
прийняття творчих рішень
самостійно, самоконтроль власної творчої діяльності
Вчитель націлює на використання інформаційно-пошукових і довідникових комп’ютерних систем, мультимедійних презентацій
використання мережі Інтернет, створення  власного.
сайту, використання інтелектуальних навчальних систем, творчих та практичних завдань, використання програм MS Word, Exсel

Організація та виконання дослідницьких проектів розрахунків, створення діаграм, оформлення науково-дослідницьких проектів; створення,
участь в інтернет-олімпіадах,  МАН, Участь у Всеукраїнських і міжнародних проектах: олімпіаді екологічних проектів, DreamECO, SPARE тощо участь у створенні веб-сайтів, формуванні мережевих співтовариств.



                                                Висновки
     Можна зробити висновок, що використання ІКТ на уроках біології  сприяє розвитку творчих здібностей, реалізації важливих функцій освіти, розвитку системи дидактики, полегшує працю вчителя  та учня. Успішним є поєднання традиційних методів навчання з ІКТ для розвитку творчих здібностей учнів, науково-методичного забезпечення цього процесу та організації навчальних та науково-дослідницьких проектів,  позитивно впливають на розвиток біологічної освіти учнів.
    
     
    
    
    
    
    
    
    




Немає коментарів:

Дописати коментар