Учись учитись
УЧІТЬСЯ СЛУХАТИ
Упорядкуйте робоче місце — нехай ніщо не відволікає вашу увагу.
Підготуйтеся на сприйняття матеріалу, прийміть зручну позу. Пам'ятайте: коли розслаблене тіло, розслаблена і увага.
3. Обміркуйте тему уроку, лекції тощо.
Усвідомте поставлену мету. Вивчіть план лекції.
Зверніть увагу на інтонацію викладу матеріалу вчителем, слідкуйте за повторами в його розповіді так учитель виділяє основні думки.
Намагайтеся уявити те, що почули.
Співставте почуте з уже засвоєними знаннями.
Обов'язково намагайтеся виділити основні думки, положення.
УЧІТЬСЯ ВЕСТИ ЗАПИСИ З ГОЛОСУ
Не починайте записувати матеріал з перших слів учителя, спочатку вислухайте думку до кінця та зрозумійте її.
Починайте запис з того моменту, коли вчитель закінчує виклад однієї думки і починає її коментувати.
Не намагайтеся записати матеріал дослівно (при цьому губиться основна думка, такий запис вести важко); відкидайте другорядні слова, без яких головна думка матеріалу не змінюється.
Скорочуйте слова, деякі можна замінити опорними значками, умовними позначеннями (див. тему «Опорний конспект»). Після скорочення залишайте місце, щоб закінчити запис удома.
Намагайтеся писати швидко (не менш як 120 літер за 1 хв).
Якщо в лекції є незрозумілі місця — залиште місце в зошиті, після уроку запитайте у вчителя та запишіть.
Виконуйте загальні правила ведення конспекту(дотримуйтеся відступів, виділень).
Найближчим часом (удома) опрацюйте текст конспекту: виправте стиль, помилки, підкресліть головне тощо.
ПРАВИЛА ЗАПИСУ ТЕКСТУ, КОНСПЕКТУ
Запис повинний бути компактним, щоб на сторінці вмістилося якомога більше тексту — це покращить його огляд.
У тексті потрібно використовувати виділення та розмежування:
підкреслення (для заголовка, підзаголовка, висновків, відокремлення однієї теми від іншої). У процесі первинного запису виділення краще робити робочим кольором; у процесі вторинного опрацювання виділення можна робити іншими кольорами (при цьому не перетворюйте текст у яскраві малюнки);
відступи (для позначення абзаців, пунктів плану);
пропуски (для відокремлення однієї думки від іншої);
нумерацію; виділення тексту за допомогою рамки (визначення, терміни, правила, закони). Записуючи текст, необхідно робити скорочення, умовні позначення.
Із часом ви виробите свою систему ведення записів, зручну для вас.
ФОРМИ ВЕДЕННЯ ЗАПИСІВ
План — це короткий перелік проблем, основних розділів, що розглядаються в роботі. Він може бути простим, якщо в ньому зазначені лише основні питання, або складним, якщо поряд з основними є додаткові питання.
Виписки — це цитати (дослівне відтворення думок автора) або короткий, близький до дослівного виклад змісту потрібного уривка з тексту. Виписувати з книжки, роботи теоретичні положення, статистичні, хронологічні дані можна як у процесі читання, так і в його кінці. Цитату обов'язково беруть у лапки, а на кожну виписку дають посилання на джерело. Для полегшення наступної систематизації виписок їх краще робити на окремих аркушах, каталогових картках або перфокартах.
Конспект — це короткий письмовий виклад змісту книжки, статті, лекції тощо. Він повинен бути набагато меншим, ніж сама книжка чи стаття. Під час конспектування не слід зловживати «скороченням слів.
Думки треба викладати стисло, своїми словами, виписуючи лише найголовніше та найсуттєвіше, не допускаючиповторень.
Особливо важливі думки треба підкреслювати. Бажано залишати поля для додаткових записів.
Види конспектів
план-конспект;
текстуальний (цитатний);
· вільний;
· тематичний;
· схематичний.
1. Тези — стислий виклад основних ідей прочитаної книжки чи іншої роботи.
2. Анотація — коротка характеристика роботи, яка дає уявлення про її напрям, зміст, призначення.
3. Резюме — короткий заключний виклад наукового повідомлення чи роботи.
4. Реферат — короткий виклад змісту книжки, наукової роботи або результатів вивчення наукової проблеми в письмовому вигляді, або у формі публічного виступу.
ЯК СКЛАСТИ КОНСПЕКТ
Конспект — це короткий виклад чи запис змісту роботи.
Основні вимоги до написання конспекту:
система та логіка викладу матеріалу; лаконічність, чіткість;
— доказовість.
Етапи конспектування:
Етапи конспектування:
Прочитайте текст, відзначте в ньому нові слова, імена, дати, незрозумілі місця.
Складіть перелік основних думок, що містяться в тексті, складіть простий план.
Знайдіть у словнику значення нових термінів, незрозумілих слів, випишіть їх у зошит.
Читаючи текст другий раз, ведіть записи основних думок автора. Записи робіть своїми словами, не переписуючи текст дослівно.
Користуйтеся правилами запису текстів.
Прочитайте конспект ще раз, доопрацюйте його.
ПЛАН-КОНСПЕКТ
План-конспект — це стислий у формі плану переказ прочитаного або почутого.
Характеристика конспекту: стислий, простий, швидко складається та зала м'ятовується; учить вибирати головне, чітко та логічно викладати думки, дає можливість засвоїти матеріал ще в процесі його вивчення. Усе це робить конспект незамінним для швидкої підготовки доповіді, виступу. Однак працювати з конспектом через деякий час важко,оскільки зміст матеріалу погано відновлюється в пам'яті. Етапи роботи
1. Складіть план прочитаного або використайте готовий.
2.Поясніть коротко та доказово кожний пункт плану, виберіть ефективну форму запису.
3. Сформулюйте та запишіть висновки.
ТЕКСТУАЛЬНИЙ (ЦИТАТНИЙ) КОНСПЕКТ
Текстуальний (цитатний) конспект — це конспект із цитат.
Характеристика конспекту: складений з дослівного відтворення думок автора, викладених ним фактів —цитат, узятих з першоджерел. Однак такий конспект не сприяє активній розумовій роботі і, як правило, використовується для ілюстрації вивченої теми.
Етапи роботи
1.Прочитайте текст, виділіть основні думки, цитати, які увійдуть в конспект.
Форми запису можуть бути різноманітними, наприклад:
· основні питання... (цитата);
· докази... (цитата).
· висновки... (цитата).
2. Прочитайте записаний текст, співставте його з оригіналом.
3.Зробіть остаточні висновки.
ВІЛЬНИЙ КОНСПЕКТ
Вільний конспект — це поєднання виписок, цитат, тез.
Характеристика конспекту: потребує серйозних зусиль під час складання, уміння активно користуватися всіма видами записів: плани, тези, виписки; сприяє найкращому засвоєнню матеріалу.
Етапи роботи
1.Використовуючи різноманітні джерела, виберіть матеріал з теми, що вас цікавить, та глибоко усвідомте його.
2.Зробіть необхідні виписки цитат, думок, складіть тези.
3.Сформулюйте основні положення з теми.
ТЕМАТИЧНИЙ КОНСПЕКТ
Тематичний конспект — це конспект відповідей на поставлені запитання чи конспект навчального матеріалу з теми.
Характеристика конспекту: може бути оглядовим або хронологічним; учить аналізувати різні точки зору на одне й те саме питання, використовувати власний досвід та знання; застосовується в роботі над рефератом, повідомленням, доповіддю. Етапи роботи
Вивчіть кілька джерел та зробіть з них підбірку матеріалів з відповідної теми чи хронологічну.
Мислено або письмово оформіть прочитаний матеріал у вигляді плану.
Користуючись цим планом, коротко своїми словами викладіть опрацьований матеріал.
ЯК СКЛАДАТИ ТЕЗИ
Тези — це положення, що коротко висловлюють якусь ідею, а також одну з основних думок лекції, доповіді, твору.
Етапи роботи
Ознайомтеся зі змістом роботи, зверніть увагу на виділення курсивом, ця підказка допоможе вам у роботі.
Поділіть текст на відповідні змістові блоки (за допомогою плану або підкреслювання).
Визначте основну думку кожної частини.
Усвідомте суть виділенного, сформулюйте її своїми словами чи знайдіть відповідну форму запису в тексті.
Тези пронумеруйте — це дасть змогу зберегти логіку автора.
Відділяйте пропусками одну тезу від іншої — це полегшить наступну роботу з ними.
ЯК ПІДГОТУВАТИ РЕФЕРАТ
Реферат — це короткий виклад змісту книжки, статті тощо.
Підберіть літературу з відповідної теми, ознайомтеся з її змістом.
Користуючись закладками, відмітьте найбільш змістовні місця або зробіть записи.
Складіть план реферату.
Використовуючи рекомендації щодо тематичного конспекту та складений план, напишіть реферат, у кінці якого обов'язково висловіть своє ставлення до викладеної теми та її змісту.
Прочитайте текст та відредагуйте його.
Правильно оформіть реферат (див. розділ «Як правильно оформити роботу»).
ЯК ВИКОРИСТОВУВАТИ НАВЧАЛЬНУ, ДОВІДКОВУ ТА ДОДАТКОВУ ЛІТЕРАТУРУ
По-перше, чітко усвідомте; що вас цікавить: визначення поняття, суть закону, елементи теорії, будова приладу і т.д.
Поміркуйте, де ймовірніше можна знайти відповідь на ваші запитання: у підручнику, довіднику, додатковій літературі.
Відкриваючи книжку, не листайте її, а використайте науково-довідковий апарат видання: зміст, предметний покажчик тощо.
Залежно від мети використовуйте різні способи читання: читання-перегляд, коли книжку переглядають швидко, зупиняючись на окремих сторінках. Мета такого перегляду— перше ознайомлення з книжкою, одержання певного уявлення про її зміст;
вибіркове читання, або неповне, коли читають не весь текст, а тільки потрібні місця для досягнення мети; повне читання, коли читають весь текст; читання з записом прочитаного.
Відшукавши в книжці потрібний розділ, параграф чи сторінку, уважно прочитайте текст, виділіть головне, складіть план.
Для кращого засвоєння матеріалу необхідно вести записи прочитаного. Рекомендується зробити картки — бібліографічний опис кожної книжки — оскільки пізніше джерела доведеться розміщувати в алфавітному порядку (див. рубрику «Як правильнооформити роботу»).
ЯК ПРАВИЛЬНО ОФОРМИТИ РОБОТУ
Більшість видів робіт складаються з 5 частин:
титульна сторінка;
вступ;
основна частина (літературний огляд, у дослідницькій роботі —об'єкти та методи досліджень, результати досліджень та їх обговорення);
висновки;
список використаної літератури.
1. На титульному аркуші вказуються тема роботи, де виконувалася робота, ким виконана, прізвище наукового керівника (якщо він є), учителя-предметника, рік виконання. З титульного аркуша починається нумерація сторінок, але цифри на ньому не ставлять. Решта сторінок нумеруються.
І У вступі повідомляється, чому та для чого виконана дана робота, мета та завдання роботи, її актуальність, наукова новизна.
3. В основній частині подається літературний огляд відомостей з даного питання, які проаналізовані та, по можливості, викладені своїми словами.
Розділ «Матеріали та методика досліджень» включає опис об'єкта, методів збирання матеріалів, перелік використаного обладнання, точний та досконалий опис методики експерименту.
Ілюстрації у вигляді рисунків, схем, таблиць, діаграм та фотографій розміщуються на відповідних сторінках у ході викладу матеріалу.
Висновки, викладені в заключній частині, не повинні повторювати висновків у попередніх розділах. Тут необхідний новий рівень узагальнення.
До списку літератури включають усі використані джерела, які розміщуються за алфавітом.
Бібліографічний опис джерела в списку літератури здійснюється за правилами.
Для книжок: монографій, підручників, довідників, наукових видань треба вказати: прізвище та ініціали авторів, назву книжки, підзаголовкові дані, місце і назву видавництва, рік видання, кількість сторінок.
Для журнальних статей: прізвище та ініціали авторів, повну назву статті, скорочену назву журналу, рік, номер тому, номер або випуск, сторінки.
Для статей з книжок та неперіодичних збірників: прізвище та ініціали авторів, назву статті, видання, у якому розміщена дана стаття, місце видання, рік видання, сторінки.
Немає коментарів:
Дописати коментар