Сторінки

Відкриті уроки

                                   УРОК  29                  Біологія 6 кл
Тема : Корінь: будова, основні функції
Мета : разом з учнями розібратися у внутрішній будові кореня у зв'язку з виконуваними ним функ­ціями; навчити учнів розпізнавати на корені окремі його ділянки, знати їх назву, будову і значення.
Обладнання: таблиці внутрішньої будови кореня, підручник, робочий зрошит.
Базові поняття: корінь, кінчик кореня, кореневий чохлик, зона поділу, зона росту, зона проведення, зона всмок­тування , кореневий волосок.
Тип уроку: Комбінований урок.
 І. Організаційний етап.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Біологічний диктант  впіймай слово
1. Молоді пагони та корені рослині вкриті покривною тканиною, яка складається з одного шару клітин  - шкіркою, коркою, шкурою
2. У старих стебел і коренів утворюється ще один тип покривної тканини   – кора, корок , кірочка.
3. До провідних тканин належать   – деревина і серцевина, серцевина і луб, луб і деревина.
4. Покривна тканина до складу якої входять заповнені водою мертві клітини із потовщеними здерев’янілими оболонками – луб,  деревина, судини.
5 . Довгі суцільні трубки по яких деревина транспортує воду і розчинні в ній мінеральні речовини – судини, ситовидні трубки, трубочки.
6. Трубки утворені з ряду живих клітин, що входять до складу лубу супутники, клітинні трубки, ситовидні трубки
7. Разом деревина і луб утворюють – стручки, провідні пучки, меристеми.
9. Тканина до складу якою входять хлоропласти, що здатні до фотосинтезу – дихальна, фотосинтезуюча, аераційна
10. Безбарвні клітини, які містять велику кількість жирів, білків, вуглеводнів-захисна, покривна, запасаюча
11. Тканини, що складаються з живих клітині надають рослині пружності та міцності -  механічні, опорні, скелетні

12 . До основних тканин належать  - провідні,захисні, фотосинтезуючі, запасаючі, механічні ,  луб і деревина.
 ІІІ. Актуалізація знань
Мозковий штурм.  Діти що ми вже  знаємо про корінь ?
ІV. Мотивація навчальної діяльності
Казка про корінь
Посперечалися якось частини кореня, хто з них головніший.
— Ми! — сказали кореневі во­лоски, — адже ми всмоктуємо з ґрунту воду і розчиняємо в ній мінеральні речовини.
—  Ні, — сказала зона поділу, — мої клітини весь час діляться, і корінь росте, витягується. Я до­помагаю кореню рухатися в гли­бину, до води.
—  А я, — сказав чохлик, — захищаю верхівку кореня  від ушкоджень.
Сперечалися вони, сперечали­ся і нічого не робили. Приліз до них дощовий черв'як, та й каже:
—  Поки ви тут сперечалися, стебло і листки зів'яли. Невже ви не розумієте, що ви всі головні.
Подумали зони кореня, та й помирилися.
 Чому рослини зав’яла  і які функції виконують зони кореня ми сьогодні з’ясуємо на сьогоднішньому уроці.
Оголошення теми і мети
V. Вивчення нового матеріалу
Первинне засвоєння знань
Розповідь з елементами бесіди  
  Корінь — осьовий вегетативний орган рослини, що виконує функцію ґрунтового живлення і фіксацію рослини, здатний невизначено довго рос­ти в довжину завдяки діяльності апікальної (верхівкової) меристеми.
   Завдання 1. Заповнити таблицю в робочому зошиті .с. 35-36
Завдання 2. Розглядаємо внутрішню будову кореня с. 36. Завдання 4 в робочому зошиті.
Завдання 3. Вставте пропущені слова в тексті. С. 36 завдання 5 в робочому зошиті.


Кореневий чохлик (1)
Захищає ніжні клітини меристеми зони поділу від механіч­ного    ушкодження    частинка­ми ґрунту під постійно   злущуються   і   про­дукують   слиз,   що   зволожує ґрунт  і  полегшує  просування кореня. Утворення клітин чох­лика   забезпечується   роботою час росту. Скла­дається  з  живих  клітин,   які
апікальної меристеми. У кліти­нах центральної частини чох­лика містяться крохмальні зерна, що виконують роль органа рівноваги та забезпечують позитивний геотропізм кореня
  Зона поділу
Товщина зони поділу, як правило,   не   перевищує   1   мм. У ній розташовуються клітини апікальної меристеми, які діляться й утворюють усі інші клітини та тканини кореня
Зона розтягування (2)
Поділ клітин у цій зоні майже припиняється, вони дуже розтягуються в подовжньому на­прямі за рахунок збільшення вакуолей
Зона всмоктування  (3)
Містить безліч кореневих волосків,  що  є  виростами  клітин, проникають у ґрунт і ви­конують функцію всмоктуван­ня води. Тканина, на поверхні клітин якої є волоски, назива­ється ризодермою
Провідна зона (4)
Зона позбавлена кореневих волосків,  вкрита щільною твір­ною  тканиною,   яка  захищає корінь, екзодермою















VІ. Контроль і корекція знань 
Проблемно-творча задача
У книжці «Життя рослин» К. Тімірязєв писав: «...Природа тут вдалася до хитрощів. Корінь за якнайменшої витрати будівельного матеріалу у змозі оббігти більшу кількість частинок ґрунту, якнайщільніше прилягти до нього...» Про які хитрощі говорить учений?
Відповідь. Про можливості кореня здобувати воду і мінеральні речовини з ґрунту.
Тестові завдання .
1. Осьовий підземний орган, функція якого закріплення рослини в ґрунті та поглинання води з розчиненими мінеральними речовинами
а ) корінь    , б ) пагін   , в ) листок
2. Нижня частина кореня яка захищає верхівку кореня від ушкоджень
а ) кореневий волосок  , б ) первинна кора  , в ) кореневий чохлик .
3. Зона кореня в якій утворюються решта клітин
а ) зона поділу  , б ) зона розтягування  , в ) всисна зона .
4. Зона в якій клітини кореня ростуть і перетворюються в постійні тканини
а ) зона поділу   , б ) зона розтягу  , в ) всисна зона .
5. Вирости поверхневих клітин кореня
а ) кореневий чохлик  , б )бічні  корені , в ) кореневі волоски .
6. Розташована над зоною розтягування щільно вкрита кореневими волосками
а ) зона росту   , б ) зона всмоктування  , в ) зона поділу
7 . Зона кореня, що розташована вище зони всмоктування , транспортує поживні речовини і закріплює рослину в ґрунті завдяки бічним кореням
а ) кора   , б ) провідна зона , в ) кореневі волоски .
8.Покривна тканина яка складається з одного шару клітин
а ) кора   , б ) шкірочка  , в ) кореневі волоски .
9. Глибше під шкірочкою розташована
а ) кора ,  б ) ксилема  , в ) судини .
10. Центральна частина кореня становить
а )  флоему , б )центральний циліндр  , в ) ксилеми
11. Корень, що розвивається із зародкового кореня називають
а )  головний  , б )бічний   , в ) додатковий
12.Корінь що розвивається на пагоні 
а )  головний  , б )бічний   , в ) додатковий
   Проводиться взаємоперевірка тестів учні отримують середній бал за дві роботи на початку і  в кінці уроку .
VІІ. Підсумок уроку . Зворотній зв'язок .
Оцінювання.
Домашнє  завдання .§ 10.  ??? усно .
Спасибі вам  за урок . До зустрічі на наступному уроці


                                 УРОК  40                    Біологія 9 кл
Тема: Вітаміни
Цілі уроку: встановити біологічне значення а також роль вітамінів в обміні.
 Обладнання й матеріали: таблиця «Будова клітини тварин», схеми «Обмін білків, жирів і вуглеводів», «Об­мін води й мінеральних солей».
Базові поняття й терміни:
вітаміни, водорозчинні вітаміни, жиророзчинні вітаміни, авіта­міноз, гіповітаміноз, гіпервітаміноз.
Концепція уроку
 ознайомити учнів з вітамінами, визначити їх основні функції в організмі; показати, чим зумовлено розділення вітамінів на дві групи (водорозчинні й жиророзчинні); на прикла­ді конкретних вітамінів показати, до чого призводить їх надлишок  або нестача в організмі.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний етап
II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів        
Біологічний диктант .
1.     Організм людини потребує води на добу – 2. 5 л
2.     0,3 л води в організмі утворюється в результат - окислення білків, жирів, і вуглеводів ( процесі обміну)
3.     Елементи які надходять в організм в значній кількості – макроелементи
4.     Елементи які надходять в організм в мізерній кількості – мікроелементи
5.     Хімічні елементи ,що входять до складу ферментів називають – кофактори ферментів
6.     Ферум входить до складу  - гемоглобіну
7.     Елементи які забезпечують біоелектричні процеси – Натрій і Калій
8.     Елемент що вгодить гормону щитоподібної залози   - Йод 
9.     Із за нестачі Йоду в організмі розвиваються  - йододефіцитні захворювання
10.                       Засвоєнню в організмі Кальцію сприяє – вітамін  D
11.                       Значне місце серед мінеральних речовин займає – Натрій хлорид
12.                       Норма споживання кухонної солі на добу – 10 гр
ІІІ.Мотивація навчальної діяльності
Ви з уроків географії знаєте про першу кругосвітню подорож Магеллана. Яка відіграла визначну роль в епоху Великих гео­графічних відкриттів відігравала ідея античних мислителів щодо кулястості Землі. З нею була пов'язана мрія досягти берегів Індії через Атлантичний океан. Перша навколосвітня подорож, яку очолив Фернан Магеллан, розпочалася 1519 року. П'ять суден з командою з 265 осіб успішно перетнули Атлантичний океан, заходячи в усі бухти на східному узбережжі Південної Америки Рухаючись уздовж узбережжя материка, мореплавці потрапили в шторм і втратили один корабель. У жовтні 1520 року експедиція увійшла у вузьку протоку (пізніше названу Магеллановою), якою довго блукала в пошуках проходу до невідомого тоді океану. Під час цих пошуків було відкрито архіпелаг Вогняна Земля. Нарешті Магеллан знайшов вихід в океан, який назвав Тихим. За три місяці плавання на ньому не було жодного шторму. Але були інші біди: не вистачало прісної води, продуктів харчування, люди хво­ріли. У мореплавців випадали зуби, спостерігалася кровотеча з ясен, вони слабіли та помирали  .  Що з це була за хвороба і як її можна було вилікувати?
Як ви вже здогадалися мова на сьогоднішньому уроці піде про вітаміни.
Побудова асоціативного куща . Що у вас виникають за асоціації з поняттям «вітаміни»
IV. Вивчення нового матеріалу Розповідь учителя з елементами бесіди.
Що ж таке Вітаміни ? Вітаміни - речовини різної хімічної будови , що необхідні для забезпечення важливих фізіологічних і біологічних процесів у організмі людини .
Вітаміни
Водорозчинні                                                                         Жиророзчинні
С, група В                                                                                        А, Д, Е, К

Гіповітаміноз – виникає при достатній кількості вітаміну в їжі
Авітоміноз при відсутності вітамінів в їжі.
Заповнення таблиці ( робота в парах )
      Порівняльна характеристика вітамінів

Вітаміни
Ознаки авітамінозу
Харчові продукти,
багаті на вітамін
добова потреба
(мг)
позна­чення
назва




норма
А
Ретинол

Сповільнення росту моло­дого організму, ураження шкіри, рогівки ока, ки­шечника, куряча сліпота
Вершкове масло, яєчний жовток, печінка, риб'я­чий жир, морква
1-3
D
Ергокаль-циферол
(антирахітичний)
Розвиток рахіту в дітей (порушення фосфорно-кальціевого обміну)
Риб'ячнй жир, печінка, яєчний жовток
0,02-0,05
Е
Токоферол
У людини проявів немає, у тварин переродження м'язової тканини, безплід­ність
Рослинні олії: соняш­никова, кукурудзяна та ін.
10-15
К
Філохінон

Порушення зсідання крові, сильні кровотечі
Синтезується кишковими
мікроорганізмами
У нормі непотрібно
В1
Тіамін

Захворювання бері-бері: схуднення, порушення рухів. Ураження нервової' системи
Зерна рису, пшениці, жита, печінка
2-3
В2
Рибофлавін
(вітамін росту)
Затримка росту молодого організму, ураження очей, слизової оболонки рота
Молоко, дріжджі, яєчний білок, овочі, печінка
1-3
В6
Піридокснн

Дерматити на обличчі, втра­та апетиту, сонливість або підвищена подразливість
Печінка, дріжджі, син­тезуються мікробами кишечника
1-2
В9
Фолієва кислота
(фактор росту)
Порушення кровотворен­ня, шлунково-кишкові розлади
Печінка, бруньки і зелені листки рослин; синте­зується у кишечнику
-2
В12
Ціан кобаламін (антианемі-чний)
Злоякісна анемія
Печінка, м'ясо, яйця, чорний хліб
0,001-0,003
В5
Пянгамова кислота

Порушення серцево-судинної діяльності
Свіжі фрукти і ововчі, рисові висівки, дріжджі
200-300
С
Аскорбінова кислота
(антицинготний)
Захворювання на цингу швидка втомлюваність, біль у суглобах і м'язах, руйнування ясен, крово­виливи
Молоко, печінка, овочі, шипшина, чорна сморо­дина, лимони
50-100
Р
Біофлавонн

Порушення міцності та проникності капілярів
Плоди цитрусових, шип­шина, чорна смородина
10-15
РР
Нікотинова кислота

Захворювання на пелагру: ураження шкіри, пору­шення травлення, послаб­лення пам'яті
Яловичина, печінка, нирки, дріжджі, рисові висівки, зародки пшениці
10-20

Самостійна робота учнів
Питання до учнів на карточках
Якого з вітамінів не вистачає чи надлишок які  заходи треба застосувати.
1.     До лікаря звернувся пацієнт з порушенням нервової системи. Скаржився на схуднення та ускладнення рухів. Лікар поставив діагноз хвороба бері-бері. Нестача в організмі якого вітаміни привела до таких наслідків і які продукти харчування порадиш йому вживати ти? ( Вітамін ВЗерна рису, пшениці, жита, печінку)
2.     У вас в клас ходить хлопчик який помітно перестав рости, у нього болять очі, та в ротовій порожнині з’явилися виразки. . Якої речовини не вистачає в організмі однокласника і дайте йому поради по харчуванню . (Вітамін В2,  молоко. Дріжджі, яєчний жовток, овочі печінка )
3.     Школяр  скаржиться шкільній медсестрі  на те що у нього тріскається шкіра, часто болить живіт, очі сльозяться і болять  та він став погано бачити в темноті .  Який діагноз поставить медсестра і що порадить школяреві. ( Нестача вітаміну А , вживати  вершкове масло, яєчний жовток, печінку, риб’ячий жир, моркву)
4.     До лікаря педіатра на прийом привели дитину у якої деформувалися нижні кінцівки, та кістки черепу. Який діагноз поставить лікар і які поради він надасть мамі дитини?  ( Авітаміноз вітаміну Д , Частіше бувати на сонці і вживати в їжу риб’ячий жир, печінку, яєчний жовток)
5.     Ти з друзями  катався  на велосипеді. Один з них упав і поранився. Кров не зупинялася навіть після того як наклали пов’язку. Що може бути причиною порушення зсідання крові. Що ти порадиш другові .   (Недостатня кількість вітаміну К, більше вживати в їжу капусти, помідори, печінку)
6.     Молода пара одружилася і хоче мати дітей, але з цим виникли проблеми. Що потрібно порадити молодому подружжю. І що може стати причиною репродуктивної функції .  ( причина нестача вітаміну Е, вживати побільше рослинних олій.
Учитель . Ну і тепер ми можемо сказати що ж стало причиною загибелі мореплавців? Що могло їх врятувати?
Так це нестача вітаміну С. Їх могли врятувати Молоко, шипшина, чорна смородина, лимон, квашена капуста, цибуля.
Вправа «Незакінчене речення» Учень кожен складає незакінчене речення і передає його для сусіда по парти для того ,щоб він закінчив його.
IV. Узагальнення, систематизація й контроль знань  і вмінь учнів
Тестові завдання
1.     За нестачі вітамінів у їжі виникає захворювання
а) віт аміноз  ; б) гіпервітаміноз  ; в) ; – гіповітаміноз
2.     За відсутності вітаміні в їжі виникає  -
а) авітаміноз; б) автовітоміноз; в) гіповітаміноз
3.     До групи водорозчинних вітамінів входять –
а) вітамівни А,в, С ; б) С , Вітаміни групи В; в) вітаміни К, Е, Д
4.     До групи жиророзчинних відносять –
а) вітаміни групи В; б) вітаміни Р, К, Е в)  А, D,Е, К
5.     Речовини різної хімічної будови, що необхідні  для забезпечення важливих фізіологічних і біологічних процесів –
а)гормони) ; б)гебереліни  ; в)  вітаміни .
6.     Гіпо - і авітаміноз вітаміну С пспричиняє –
а) цингу.; б) рахіт ; в)  зоб
7.     Нестача цього вітаміну спричиняє захворювання нервової системи найтяжча форма захворювання        хвороба Бері- бері
а) В12; б) Р ; в)  – В1
8.     Неактивний  попередник вітаміну А –
а) каротиноїд ; б) каротин ; в) муреїн
9.     Тяжке захворювання рахіт виникає із- за нестачі вітаміну –
а) К; б)РР ; в)  D
10.                       Хвороба куряча сліпота розвивається пр. нестачі вітаміну –
а) А; б) Е ; в) В6
11.                       Вітамін який синтезується організмами в кишечнику –
а)  А; б) вітамін К; в) Д
12.                       Вітамін який є проти анемічним чинником –
а) В9; б)В15 ; в)  В12

Рефлексія.  Що вам запам’яталось? Що вразило? Що було складно? Що вам було відомо , а про,  що ви дізналися  вперше?
V. Домашнє завдання


















                                Урок       29                                               Біологія   10 кл
Тема Хромосоми. Каріотип. Лабораторна робота 9. Будова хромосом .
Цілі уроку: розглянути особливості будови та функції хромо­сом; проаналізувати зв'язок особливостей будови хромосом із функціями, які вони виконують.
Обладнанняйматеріали: таблиці  «Будова хромосоми», «Ка­ріотип людини», «Каріотипи рослин і тварин», постійний препарат політенних хромосом мотиля або предметні та накривні скельця, препарувальні голки, пінцети, склянка з водою, мікроскоп, мо­тиль.
Базові поняття й терміни:  хромосома, каріотип, ядерце, ядро, каріоплазма,
політенні хромосоми, гомологічні хромосоми, гаплоїдний, диплоїдний та поліплоїдний набори хромосом, плечі хромосом, первинна перетяжка, вторинна перетяжка, хроматиди.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап
II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів
Біологічний диктантт.
1.     Органели рослинної клітини , у яких відбувається фотосинтез – хлоропласти.
2.     Забарвлення пластид залежить від вмісту -  пігменту .
3.     Пластиди зеленого кольору – хлоропласти ; пластиди червоного кольору – хромопласти ;безбарвні пластиди – лейкопласти .
4.     Процес який відбувається в хлоропластах під дією сонячного світла – фотосинтез .
5.     Процес фотосинтезу складається з 2 взаємопов’язаних етапів – темнової і світлової фаз .
6.     Фаза фотосинтезу яка відбувається перетворення енергії світла в хімічну енергію АТФ та інших переносників енергії – світлова .
7.      У світловій фазі беруть участь 2 фотосистеми – ФС 1 , ФС 2.
8.      Мембранні пухирці  ,розташовані у стромі хлоропластів на їх мембранах містяться молекули хлорофілу – тилакоїди.
9.       Фаза фотосинтезу що відбувається у стромі хлоропласта у ній енергетичні молекули витрачаються на синтез органічних сполук (глюкози) – темнова фаза .
10.                       Спадкова інформація яка знаходиться в хлоропластах і мітохондріях називається – позаядерна .
11.                       На продуктивність фотосинтезу впливає – концентрація вуглекислого газу в повітрі, рівень освітлення, рівень мінерального живлення , забезпечення вологою .
12.                       Процес фотосинтезу потрібен вуглекислий газ Карбон якого фіксується у – циклі Кальвіна.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності .
Учитель Ми сьогодні з вами все більше зануримося в таємниці життя . Вивчимо будову хромосом .
Розгадаємо таємниці каріотипу . Побачимо цікаві мікрофотографії хромосом і ви побудете науковцями і художниками в процесі лабораторної роботи . Допоможе нам у цьому сучасна комп’ютерна техніка .
І V Вивчення нового матеріалу
Розповідь учителя з елементами бесіди
Хромосоми є носіями спадкової інформації. Але більшу частину свого існу­вання вони знаходяться в неконденсованому стані й мають вигляд тонких ни­ток, які дуже важко вивчати. Ці нитки конденсуються й утворюють чітко окрес­лені хромосоми лише під час клітинного поділу. Найбільш зручним етапом для дослідження хромосом є метафаза мітозу. Для того щоб затримати клітини на цій стадії, дослідники хромосом додають до культури клітин колхіцин — речо­вину, яка руйнує мікротрубочки веретена поділу й зупиняє поділ саме на стадії метафазної пластинки.
На стадії метафази майже всі хромосоми мають Х-подібну форму. Це пов'язано з тим, що в цей момент кожна з хромосом складається із двох хрома-тид, з'єднаних у місці первинної перетяжки. У хромосомі можна виділити пле­чі. Ці плечі можуть бути приблизно однаковими або мати різну довжину. У та­кому випадку виділяють довге й коротке плече хромосоми. У місці з'єднання двох хроматид на хромосомі розташована первинна перетяжка. У деяких хро­мосом на плечах можна знайти і вторинні перетяжки.
Кожна з хромосом метафазної пластинки має парну їй гомологічну хромо­сому. Гомологічні хромосоми дублюють одна одну. У кожній із хромосом такої пари знаходяться ділянки, які кодують однакові гени. Але в різних гомологіч­них хромосомах можуть знаходитися різні варіанти (алелі) одного гена.
Для кожного з видів еукаріотичних організмів є характерним певний набір хромосом, який можна побачити на метафазних пластинках клітин представників цього виду. Цей набір хромосом називається каріотипом і він є важливою систематичною ознакою. Важливими характеристиками каріотипу є число, розмір і форма хромосом, які його складають.
Слід відмітити, що кількість хромосом у певних тканинах і органах од­нієї особини може відрізнятися від характерної для певного виду. Наприклад, у більшості клітин організму хребетних тварин або квіткових рослин усі хромо­соми представлені у вигляді гомологічних пар. А от у статевих клітинах цих ор­ганізмів усі хромосоми представлені лише в одному екземплярі без своєї гомо­логічної пари. Такий набір хромосом називається гаплоїдним. А хромосомний набір звичайних клітин — диплоїдним. Це пов'язано з особливостями статевого розмноження. У ході цього процесу новий організм утворюється в результаті злиття двох статевих клітин своїх батьків. Якби в статевих клітинах не відбу­валося зменшення числа хромосом, то кожне наступне покоління мало б удвічі більше хромосом, ніж їхні батьки.
У природі трапляються випадки, коли кількість хромосом у деяких окремих клітин або цілих організмів змінюється у кратну кількість разів. Це явище називається поліплоїдією. Учені досить часто зустрічали триплоїдні, тетраплоїдні, гексаплоїдні організми. Відмічалися й організми з іще більшою плоїдністю. Інколи зміна плоїдності торкалася не всіх хромосом, а лише окремих пар. І Наприклад, додавалася або зникала лише одна хромосома. Це явище назива­ється анеуплоїдією. Відсутність у каріотипі однієї з гомологічних хромосом на­зивають моносомією, а двох — нулісомією. Наявність зайвої хромосоми дістала назву трисомії.
Зміна числа хромосом частіше за все призводить до негативних наслідків. І Наприклад, поява зайвої хромосоми у 21-й парі хромосом людини призводить до розвитку важкого спадкового захворювання — синдрому Дауна, втрата одні­єї зі статевих Х-хромосом — до розвитку синдрому Шерешевського — Тернера. А триплоїдні квіткові рослини не можуть утворювати насіння. Проте в деяких випадках поліплоїдізація може приносити і користь. Так, з використанням гібридизації поліплоїдних особин було отримано цілий ряд видів культурних рос­лин, наприклад сливу, тверду і м'яку пшениці.
Робота в групах . Об’єднуємося в 3 групи .
1 група . «Мікробіологи» .
Вивчатимуть сьогодні будову хромосом .
2 група . «Ганетики»
Розкажуть нам про каріотип його особливості у різних живих організмів .
2 група  «Лікарі» .
Переконають нас в тому що знання про каріотип людини дуже потрібні людству.
V. Лабораторна робота
Будова хромосом
Мета: навчитися розрізняти структурні компоненти хромосом.
Обладнання й матеріали: постійний препарат політенних хромосом моти­ля або предметні та накривні скельця, препарувальні голки, пінцети, склянка з Водою, мікроскоп, мотиль.
Хід роботи
1. Візьміть постійний або тимчасовий препарат слинних залоз мотиля. Для ви­готовлення тимчасового препарату покладіть личинку комара на предметне скло. Утримуючи личинку одним пінцетом, другим відділіть від неї два пер­ші сегменти головного кінця. При цьому дві слинні залози вилучаться з тіла личинки у вигляді дрібних прозорих білуватих тілець. Заберіть зі скла залишки личинки, нанесіть на залози краплину води й накрийте її накривним скельцем.
2. Розгляньте за малого збільшення препарат слинних залоз мотиля і знайдіть і на них ядра клітин.
3. Розгляньте ядра за великого збільшення мікроскопа. Знайдіть у них хромо­соми та прозору каріоплазму.
4. Знайдіть на найкоротшій хромосомі ядерце.
5. Замалюйте знайдені хромосоми й позначте їхні частини.
6. Зробіть відповідні висновки й запишіть їх.
VІ Корекція знань .
Тестові завдання .
1. На 90 % хромосоми складаються з
а) ДНК у компленсі з гістонами
б)ДНК , РНК та білки .
в)ДНК та хуглеводи
2 . Хромосоми найкраще вивчати в фазі поділу клітини , що називається
а) телофаза
б) метафаза
в) інтерфаза
3. Хромосоми що є однаковими за формою і розмірами і несуть однакові гени називаються
а) гістологічні
б) гаполїдні
в) гомологічні
4. Хромосомний набір соматичної клітини називають подвійним або
а)гаплоїдним
б) диплоїдним
в) триплоїдним
5. Хромосомний набір статевих клітин називають одинарним або
а) гаплоїдним
б) диплоїдним
в) триплоїдним
6. Сукупність хромосомного набору клітини називають
а) каріонабор
б) каріотип
в) каріосома
7. У хромосомному наборі соматичних клітин хромосоми поділяють на
а) галоїдні і диплоїдні
б) гомологічні і не гомологічні
в) статеві і нестатеві
8. Набори хромосом самця і саки відрізняються за
а) 1 парою статевих хромосом
б) 2 - ма парами статевих хромосом
в) 3-ма 1 парою статевих хромосом
9. Вивченням каріотипів організмів займається наука
а) каріогенетика
б) каріосистематика
в) генетика
10. Існують рівні компактизації  (упакування) хромосом їх нараховують
а) 2;  б) 3;  в) 5
11. Поява 1 зайвої хромосоми у людини спричиняє хворобу
а) синдром Дауна
б) синдром Страсбургера
в) синдром Тернера
12. Хвороба яка пов’язана з відсутністю 1 Х – хромосоми у статевих клітинах жінок носить назву
а) синдром Тишлера
б) синдром Гіньяр
в) синдром Шерешевсьеого-Тернера.

 Правильні відповіді : 1а ;2б ;3в ; 4 б ; 5 б; 6 б; 7 б) 8 а; 9 б; 10 в; 11 а ; 12 в .

VІІ. Домашнє завдання § 27
















                                 Урок  24                             Біологія  7кл   
 Тема: Птахи :розмноження ,розвиток, сезонні явища.
Мета:  Розкрити особливості розмноження птахів; розширити й поглибити знання учнів про його періоди та засвоїти їх біологічне значення; розвивати спостереж­ливість, самостійність у роботі; продовжувати формува­ти екологічні знання, правила поведінки в природі.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: таблиці «Птахи», «Птахи на гніздах», записи голосів птахів, пташині гнізда, ви­ставка літератури про птахів,, репродукції «Граки прилетіли» (А. Саврасов), презентація
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. РОЗМИНКА. МОТИВАЦІЯ ДО РОБОТИ
Учитель. Нагадую: сидіть зручно, але пам'я­тайте, що плечі мають бути на одному рівні.
Є такий вислів: «Допоможи собі — допомагаючи іншим». Вважається, що наша допомога іншим дає нам душевне здоров'я й енергію. Коли ми ділимося чи­мось, відчуваємо радість від наших досягнень. А чим ми можемо поділитися на сьогоднішньому уроці?
Я можу подарувати вам своє захоплення пред­метом, якого я вас навчаю.
Як добре, що ви маєте так багато гарних якос­тей, якими хочете поділитися одне з одним. Наш сьогоднішній урок надасть вам таку можливість.
Девіз уроку: Дізнаймося разом! (Слайд 1)
Чому я обрала такий девіз уроку? Я вірю, що ваша готовність до співпраці допоможе нам досяг­ти успіху.
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.
Біологічний диктант
1.     У залозистому відділі шлунку травні залози продукують спеціальні речовини – секрети.
2.     Зуби птахам заміняють – камені , які знаходяться у м’язовому відділі шлунку
3.     Функцію виділення виконують – тазові нирки , від яких відходять сечоводи , що відкриваються в клоаку .
4.     Трахея птаха пронизує легені і закінчується – повітряними мішками .
5.     Вдих закінчується - під час піднімання крил
6.      а видих відбувається - коли крила опускаються .
7.     Насичення у легенях відбувається – під час вдиху і видиху
8.      Таке дихання називають – подвійним .
9.     Кровоносній системі притаманні 2 особливості які відрізняють її від плазунів – 4 камерне серце , розділення венозної і артеріальної крові .
10.                       Температура тіла птахів не залежить від навколишнього середовища вона становить – 42 0С , таких тварин називають – теплокровні .
11.                       У головному мозку на відміну від земноводних розвинені – зорові частки , а погано розвинені -  зорові частки .
12.                       Основні органи чуття – очі .

 ІV.МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Сьогодні ми знову поговоримо про птахів. Ми розширимо й поглибимо свої знання про пернатих друзів. (Слайд 2)
Як надходить весна в нашім краї,
Повертаються з вирію ті,
Що на крилах весну зустрічають,
їй несуть голоси молоді;
Славен спів їх розкутує ріки,
Одягає у зелень сади,
І карбуються в пам'ять навіки
Неповторного співу сліди.
У селі, від людей недалеко,
На деревах, під небом ясним
Гніздо славне будують лелеки,
Світле щастя приносять у дім.
Що ми будемо вивчати на уроці?
Ви вже мабуть здогадалися про що ми говоритимемо сьогодні на уроці
Оголошення теми уроку, запис у зошитах і на дошці: «Розмноження та розвиток птахів». (Слайд 3)
Навчальна діяльність: сьогодні ми вивчимо особ­ливості розмноження птахів, дамо характеристику періодам розмноження, з'ясуємо біологічне значен­ня різних періодів і чому час розмноження є для птахів найвідповідальнішим у їхньому житті.
V. СПРИЙНЯТТЯ ТА ЗАСВОЄННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ(Слайд 4)
Хоча зараз на календарі весна, а  зима не хоче поступатися весні.   Але всупереч погоді до нас прилетять   птахи. Раніше за всіх прилітають граки, як це зо­бражено на картині Саврасова «Граки прилетіли». Птахи поспішають додому, бо в їхньому житті на­стає найвідповідальніша пора — пора розмноження.
Розмноження птахів в Україні починається на­весні й у різних птахів відбувається в різний тер­мін. За літо в лелек лише один виводок, а у гороб­ців їх може бути три.
Пора розмноження(Слайд 5)
1. Передгніздовий період.
2. Утворення пар і гніздування.
3. Виведення пташенят і турбота про потомство.
Навесні пташиний світ оживає. Повертаються з вирію птахи. У птахів починається передгніздо­вий період. Специфічні речовини, що подають сигнал ,про статеве дозрівання і посилання статевої активності – гормони.
В лісі чути спів птахів . А ви ніколи не ставили собі запитання чому співають птахи?   Спочатку самці мають вибрати гніздову терито­рію, тобто місце, де буде гніздо. Багато птахів осе­ляються на тій самій території, де виводили пташе­нят минулого року.
♦ Від чого залежить вибір гніздової території?
Повідомлення учня
Вибір гніздової території залежить від такого:
1) Корму та способу його добування. (Шишкарі гніздяться у хвойних лісах, де є шишки.  Водо­плавні на берегах річок, озер, боліт, там, де є риба.
Птахи-хижаки поїдають гризунів і тому роблять гнізда на відкритій місцевості.)
2) Від розмаху крил пташки. (Маленькі пташки роблять гнізда і в кущах, а от лелека ніколи не гніздиться на деревах, де є багато гілок, бо вони будуть заважати птахові злітати з гнізда.)
3) Вологості й забарвлення, а також близькості до людей. (Це теж важливі фактори вибору гніз­дової території.)
Вибір гніздової території — обов'язкова умова передгніздового періоду. Ніхто з безквартирних самців не користується увагою самки. Коли тери­торія для гнізда обрана, самці починають співати.
У кожного птаха своя пісня, свою мелодія. Кожна пташка співає по-своєму. Вони — неперевершені артисти.
Прослуховування звукозаписів голосів птахів.
Ось такі пташині мелодії, пташині пісні. (Слайд 8-16)
У великих птахів шлюбні ігри супроводжуються   токуванням
Бесіда
♦   Чому весняні мелодії птахів названі шлюбними піснями? (Вони використовуються для приваб­лювання самок.)
♦   Яка інформація міститься у пташиному співі? (Територія зайнята)
♦   Яке біологічне значення має спів? (Позначає початок періоду розмноження.)
Пташиний спів здавна викликав багато спо­стережень у людей. Існують повір'я про пташиний спів. Ось деякі з них.
Повідомлення учнів
1. Як закувала зозуля — можна купатися.
2. Хто при грошах навесні один раз почує спів зо­зулі, той матиме гроші цілий рік.
3. Не заспівав соловейко — не сій гречку.
З давніх-давен українці навчилися передвіщати погоду за характером пташиного співу.
1. Журавлі летять мовчки — на негоду.
2. Жайворонки зранку не співають — на дощ.
3. Згадай, коли вперше почув жайворонка: якщо вранці й у хмарну погоду — літо буде дощове і врожайне.
4. Граки покрикують і метушаться над гнізда­ми — зміниться погода.

Вчитель. Після того як обрано територію, поведінка пта­хів змінюється все помітніше. Між самцями вини­кають суперечки, бійки, сварки. Самці наперебій показують і вихваляються своїм яскравим вбран­ням. І співають. Самка вибирає самця, він показує їй гніздо й територію.

Робота з робочим зошитом .  Сорока отримала телеграму для лісової школи,  але деякі слова вона погубила допоможіть їй їх знайти . Допиши в реченнях пропущені слова
Вчитель : Наступний  період  «Утворення пар і гніздування».

Птахи моногамні і полігамні 
1. На-один сезон — горобині.
2. На багато років — лебеді.
3. Не утворюють пар — тетеруки.
Настає час будувати гнізда. Птахи — непере­вершені майстри будівництва. Будівельний матері­ал дуже різноманітний. ( Слайд  17-18 )
Бесіда
♦   Який   будівельний   матеріал   використовують птахи для будівництва гнізда?
(Приклади)
♦   Для чого птахам гнізда?
♦   Яка конструкція гнізд?
(Робота з мал. 118, с. 181 підручника

♦  Розкажіть про конструкцію гнізда, яке вам най­більше сподобалось. (Немає в природі двох одна­кових птахів, немає двох однакових гнізд. Пта­хи майстри без сокири і гвіздка. Будують: частіше самка, рідше самець, або обидва ра­зом. Гнізда є відкриті й закриті (дупла).

♦  Де будують гнізда? (Гнізда будують і в пнях, і під корою, просто на землі, на скелях, під стріхою, у густих чагарниках. Найбільше гніздо в орла. Вага гнізда 500 кг. Найменше гніздо в король­ка кілька грамів.)
Вчитель : Птахи як відомо з’являються з яйця . (Слайд 19)
♦  Які особливості будови яйця забезпечують роз­виток у ньому пташенят?
1) Міцна шкаралупа;
2) жовток — містить поживні речовини;
3) повітряна камера;
4) отвори в шкаралупі (під кінець інкубації);
5) шкаралупа й підшкаралупова оболонка не про­пускають вологу й повітря;
6) халази;
7) зародковий диск увесь час зверху.
8) білок постачає зародку рідину.

Робота в групах(Слайд 20 )
Вчитель . До лісової канцелярії звернулися батьки двох пташенят. Вони хочуть узяти дітям свідоцтво про на­родження. Але в канцелярії їм пояснили, що до пор­третів малят необхідно додати їх характеристики.
Давайте допоможемо птахам отримати свідо­цтво про народження. Складаємо характеристики. (Нагніздне й виводкове пташеня)
 / група. Описати нагніздних пташенят.
 // група. . Описати виводкових пташенят.
Завдання творчого характеру
Повідомлення груп, обговорення результатів роботи. Яка група швидше знайде відповідь для розв'язання ситуації.
1. Надійшов лист від барона Мюнхгаузена
«Здрастуйте, любі друзі!
Я знаю, що ви зараз вивчаєте клас Птахи, і я хочу дати вам декілька порад і поділитися свої­ми спостереженнями, які знадобляться в житті.
1. Запам'ятайте: усі лісові птахи заривають яйця в гарячий пісок, і через деякий час із них ви­луплюються малята.
2. Перед відкладанням яєць під квочку обов'язково помийте яйця з милом, щоб на них не було мі­кроорганізмів.
3. Я бачив, що в гнізді птахів під час насиджуван­ня одночасно сидять самка і самець і голосно співають. Підходьте ближче до гнізда — і ви це побачите.                                                              
Чекаю ваших відповідей. Я думаю, що ви зі вдячністю згадаєте життєрадісного веселого барона Мюнхгаузена».
♦   Так якою буде ваша відповідь?
 Вчитель. На телевізійну передачу «Ключовий момент» надійшов лист від птахів лісових мешканців. Знайшлося пташеня . А батьки не відомі.   Кому має вручити запрошення на зйомки передачі вістів  служба? На зустріч із ким сподівається це маля?
4. Уявіть себе орнітологом. Які записи про тур­боту про малят могли б з'явитися у вашому робочо­му щоденнику?
Обговорення питань, підбиття підсумків.
У птахів існує таке явище як.  Гніздовий паразитизм.
VІ. Корекція знань
Тестові завдання
1.     Специфічні речовини, що подають сигнал ,про статеве дозрівання і посилання статевої активності –
а)гормони,  б) білки,  в) вуглеводи
2.     У великих птахів шлюбні ігри супроводжуються
а)бійкою,   б) танцями,  в) токуванням
3.     Зовнішня оболонка яйця просякнута вапном
а)білкова ,  б) шкарлупа ,  в) канатик
4.     Внутрішня мяка еластична оболонка
а)шкіряна ,  б) повітряна,  в) підшкарлупова
5.     В центрі яйця міститься
а)білок ,  б)кальцій ,  в) жовток
6.     Жовток підвішений в центрі яйця за допомогою спеціальних
а)канатиків,  б) ниток ,  в) тяжів
7.     Після запліднення в яйці міститься
а)зародковий диск,  б) канатики ,  в) підшкорлупа
8.     Яйці з гнізді птаха називають
а)кладка,  б) виводок ,  в) насідка
9.     Пташенята які вилуплюються з яйця голими називають
а)гніздові ,  б) нагніздні,  в) вивидні
10.           Пташенята які вилуплюються з яйця досить розвиненими і готовими до самостійного життя
а)нагніздні  ,  б) виводкові ,  в) прохідні
11.           Птахи які протягом гніздового періоду утворюють 1 пару
а)моногамні б) гамні ,  в) одногамні
12.           Птахи які протягом гніздового періоду утворюють самець має кілька самок
а)полісомні б) багатогамні ,  в) полігамні
За урок ви вивчили нові терміни. Запишіть їх до біологічного словничка. Допомага­ють і перевіряють лаборанти-консультанти.
VI. РЕФЛЕКСІЯ
♦   Чи був зрозумілим новий матеріал?
♦  Кому буде легко готуватися вдома до наступно­го уроку?
♦  Що сподобалось?
♦  Оцініть роботу своїх товаришів. Вручення медалей розумнику й розумниці. Учитель. Дякую за співпрацю.
Усі печалі рідної землі
Собі зібравши під зомлілі крила,
Пливли нічною Гринівкою журавлі —
І наче душу в чомусь нам відмили...
Я сум не заглушу — стає нам легше,
Коли у небі крил почую шум,
Що прямо в душу падає Гринівка
А. Полуфакін
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
§ 21 підручника
Творче завдання
Скласти пам'ятку про правила по­ведінки в природі.
♦  Скласти   вікторину  про   птахів   «Най...   най... най...».



Дата                       УРОК  20                      Біологія 6 кл
Тема:  АМЕБА, ІНФУЗОРІЯ — ОДНОКЛІТИННІ. ТВАРИННОПОДІБНІ ОРГАНІЗМИ. МАЛЯРІЙНИЙ ПЛАЗМОДІЙ , ДИЗЕНТЕРІЙНА АМЕБА - ОДНОКЛІТИННІ ПАРАЗИТИЧНІ ОРГАНІЗМИ. ЛАБОРАТОРНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ: СПОСТЕРЕЖЕННЯ ІНФУЗОРІЙ
Мета уроку : освітня: ознайомити учнів із одноклітинними тваринами, їхніми се­редовищем існування, процесами життєдіяльності, будовою, значенням  в природі;
розвивальна: розвивати вміння знаходити взаємозв'язки між об'єктами вивчення; вміння аналітично мислити; 
виховна: виховувати розуміння важливості існування для нашої пла­нети всіх живих організмів, які на ній існують.
Обладнання й матеріали: слайди презентації із зображен­нями одноклітинних тварин та їхнього середовища існування,  робочі зошити олівці, підручник.
Базові поняття і терміни уроку: одноклітинні тварини, амеба, інфузорія, комірцеві джгутиконосці, джгутики, війки, несправжні ніжки, ядро, скоротлива вакуоль, поділ клітини, статевий процес.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
ХІД УРОКУ
І.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП  
Учитель. Сьогодні на уроці ми з вами спочатку похизуємося своїми гарними знаннями, потім потренуємо мозок, зробимо наукові відкриття, дізнаємося багато нового, закріпимо наші нові знання,отримаємо гарні оцінки.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Біологічний диктант. Упіймай слово!
1.     Клітини які мають ядро – еукаріоти ,  прокаріоти, автотрофи
2.     Еукаріотичні організми можуть бути – тільки одноклітинні;  одноклітинні і багатоклітинні;   тільки багатоклітинні

3.     Організм який складається з однієї еукаріотичної клітини – одноклітинні еукаріоти ; багатоклітинні еукаріоти;  одноклітинні прокаріоти
4.     Організм який складається з кількох еукаріотичних клітин – багатоклітинні еукаріоти; одноклітинні прокаріоти; багатоклітинні еукаріоти
5.     Одноклітинним еукаріотам притаманні способи живлення – рослинний;   тваринний, грибний,   рослинний, і їх різні комбінації ;  тваринний
6.     Живлення одноклітинних еукаріот відбувається виключно завдяки фотосинтезу -  паразитичний; автотрофний ;  гетеротрофний
7.     Спосіб при якому клітина захоплює тверді частинки їжі і перетравлює їх і цитоплазмі – тваринний ; рослинний ; бактеріальний
8.     До твариноподібних одноклітинних належать – евглена і амеба; евглена і інфузорія;  амеба та інфузорія
9.     Спосіб живлення при якому клітини можуть поглинати лише розчинні органічні речовини , всмоктуючи їх через поверхню тіла – грибний ; рослинний; тваринний;
10.                       Одноклітинна водорість яку називають «напівтвариною- напіврослиною»-  хлорела; евглена ; хломідоманада
11.                       У одноклітинних тваринних  організмів відсутні -  вакуолі;  оболонка; хлоропласти
12.                       Одноклітинні еукаріоти мешкають в- океанах , морях;  прісних водоймах, ґрунтах;   по всій земній кулі

ІІІ.МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ  
Наш урок сьогодні пройде під такими девізами :
“Скажи мені, і я забуду.  Покажи мені, і я запам'ятаю.
Дай мені можливість діяти ,  І я навчусь сам ”  (Китайська мудрість)
Учитель. Так як ми з вами  вивчаємо одноклітинні організми які можно вивчити тільки за наявності спеціального обладнання в лабораторії . То наш клас сьогодні віртуальна лабораторія, а з вами сьогодні науковці які отримали грант для вивчення одноклітинних твариноподібних організмів. Вам відомо що грант так просто не дають треба обов’язково звітувати про свою роботу. В якості звіту у вас у кожного є таблиці які в кінці уроку повинні бути заповнені я в якості винагороди вам будуть ваші оцінки.
1.     Орієнтація учнів на подальшу роботу (3 хв.)              
Отже, пропоную об’єкт  дослідження … (Учитель звертається до запису на дошці:
·        Об'єкт дослідження...  (одноклітинні твариноподібні організми)
·        Матеріали ...    (підручник, таблиці, ілюстративні картки)
2.     Об’єднання у групи для виконання дослідження
І група амеба протей
ІІ група комірцеві джгутиконосці
ІІІ група інфузорія туфелька
Ознайомлення з метою і задачами уроку .
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
       Завдання:
          Дати загальну характеристику одноклітинних тваринних організмів
          Порівняльна характеристика одноклітинних твариноподібних
1.     Користуючись підручником, заповніть таблицю


Предмет аналізу
Представники
Амеба протей
Комірцеві джгутиконосці
Інфузорія-туфелька
1. Середовище існування
Прісні водойми
Моря та прісні  водойми
Прісні водойми
2. Форма тіла
Неправильна , непостійна
Овальна з комірцем
Форма туфельки
3. Наявність обо­лонки
Наявна
Наявна
Наявна
4. Кількість ядер
1 ядро
1 ядро
2 ядра Велике (керує роботою клітини) і мале (відповідає за розмноження і утворення великого ядра) 
5. Розміри
0,25 мм
Мікроскопічні
0,2- 0, 3мм
6. Органели руху
Псевдоподії
Джгутик
Війки
7. Способи харчування, органели травлення
Фагоцитоз
Фагоцитоз
Фагоцитоз (Їжа потрапляє через глотку )
8. Дихання
Поверхнею тіла
Поверхнею тіла
Поверхнею тіла
9. Виділення (органели)
Скоротлива вакуоля
Через поверхню клітини
Скоротлива вакуоля
10.
Розмноження (спосіб)
Поділ навпіл
Поділ навпіл
Статевий процес, поділ навпіл
11. Форма
пере­живання несприя­тливих умов
Інцистування
Відсутня
Відсутня
12. Значення в природі та житті людини
Є їжею для інших тварин
Є їжею для інших тварин
Є їжею для інших тварин

1.     Емоційне розвантаження (2 хв)
     Пропоную відпочити, поринути у світ найпростіших. Споглядаючи на    екран, спробуйте зімітувати рухи   найпростіших.
  (Учитель використовує мультимедійний проектор, відео ролик, який демонструє перебування представників найпростіших у природному середовищі).
2. Користуючись підручником, заповніть таблицю:
Назва виду
Характер впливу на організм людини
Засоби профілактики захворювань
1. Амеба дизентерійна
Викликає захворювання дизентерію. Руйнує стінки кишечника і спричиняє кривавий пронос
Мити руки після відвідування туалету, спілкування з тваринами і перед їжею. Мити овочі та фрукти перед вживанням . Не купатися у водоймах зі стоячою водою.
2. Малярійний плазмодій

Руйнує клітини печінки і крові
Робити профілактичні щеплення перед поїздкою в тропічні країни

Учитель . Оскільки лабораторія у нас віртуальна то і мікроскопи у нас також віртуальні. Але щоб працювати з мікроскопом треба пригадати правила роботи з ним.
Правила роботи з мікроскопом
1.З мікроскопом слід працювати обережно, без поспіху і різких рухів. Мікроскоп поставте ручкою штативу до себе на 5—8 см від краю стола.
2.     Наведіть освітлення. Світло спрямуйте дзер­калом в отвір предметного столика, перевірте освіт­лення через окуляр.
3.     Приготуйте мікропрепарат.
4.     Розмістіть його на предметному столику в центрі отвору.
5.     Наведіть різкість: повільно підніміть пред­метний столик, дивлячись збоку, щоб не роздави­ти скельце і об'єктив, а потім повільно опустіть предметний столик до появи чіткого зображення. Якщо перша спроба невдала повторіть усе спо­чатку.
6.     Після роботи обережно зніміть мікропрепа­рат, протріть об'єктив і окуляр.

V. ЛАБОРАТОРНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ.
 Спостереження інфузорій
Мета: ознайомитися з особливостями будови і руху інфузорії-туфельки.
Обладнання та матеріали: Мікрофотографії інфузорії та відеозапис руху інфузорії.
Хід дослідження  Роздивитися живих мікрофотографії інфузорій , спостерігайте за рухом інфузорій на відеозапису. Зробити висновок, у якому відмітити особливості будови та рух інфузорій туфельок.  Заповніть відповідний запис у робочому зошиті. с. 20


VІ. ЗАКРІПЛЕННЯ ТА КОРЕКЦІЯ ЗНАНЬ
Прийом «Творча лабораторія»
Створіть пам’ятку «Профілактика захворювань, що викликаються найпростішими»
Наприклад:
1.     Пити тільки кип’ячену воду.
2.     Мити овочі та фрукти перед вживанням .
2. Не купатись у водоймах зі стоячою, забрудненою водою.
3. Дотримуватись правил особистої гігієни.
Мити руки після роботи з           землею, спілкування з тваринами.
4. Робити попереджувальні щеплення перед поїздками в тропічні країни.

Підведемо підсумок уроку.  Пропоную побудувати сенкан до слів «Інфузорія, амеба, малярійний плазмодій»
  Сенкан будується за принципом:
   1 рядок – іменник;
  2 рядок – 2 прикметники до іменника;
  3 рядок – 3 дієслова до іменника;
  4 рядок - фраза із 4 слів відносно   іменника;
  5 рядок – слово-синонім до іменника
Задачі
1 задача
Хворий  викликав швидку допомогу. І описав лікарю симптоми своєї хвороби: «Раптово я відчув сильний озноб. Лихоманило все тіло. Руки і ноги стали бліднути, губи посиніли. З’явилося відчуття що мене довго тримали на морозі. Потім лихоманка різко змінилася жаром. Буквально через годину температура піднялася до 40 градусів. Погіршення відбулося на очах. Важко стало дихати, шкіра висохла, на язику з’явився білий наліт. Тіло ломило від болю, особливо спину. Дуже боліла голова. Потім симптоми припинилися. А через кілька днів лихоманити почало знову. Я тільки недавно повернувся з відпочинку з тропічної країни»
Що це за загадкова хвороба?
2 задача .
Додому до хворої дівчинки викликали педіатра. Мама описала симптоми хворої дитини.  « Дитині стало погано у реї піднялася температура, її нудить  і вона блює.  Потім з’явився кривавий проніс. Це все сталося після того як вона наїлася немитої полуниці» 
Який діагноз поставить педіатр ?
Учитель: «Працюючи в дослідній лабораторії ми вивчали різні одноклітинні  організми.. І з'ясувалось в роботі наступне: чим менші тварини, -  тим цікавіше з ними працювати... »
Тестові завдання
1)      Амеби  рухаються за допомогою …
а)  псевдоподій     ; б)  війок   ;  в)   джгутиків ;
2)      Органоїд руху інфузорій
а) джгутики     ; б)війки    ;  в) псевдоподії   ;
3)      Форма тіла інфузорії - …
а)   кругла   ; б)   паличкоподібна ;  в)   нагадує туфельку ;
4)      Перетравлення їжі в найпростіших відбувається в …
а)     травних вакуолях ; б)    в цитоплазмі;  в) в скоротливих вакуолях   ;
5)       Функцію виділення виконує …
а)  ядро   ; б) скоротлива вакуоля   ;  в) джгутик  ;  
6)      Спосіб живлення шляхом активного захоплення часток їжі з подальшим їх перетравленням
а)  фагоцитоз    ; б)  травлення  ;  в ) поглинання   ;
7)       Процес обміну спадковою інформацією між двома особинами
а) статевий процес     ; б) життєвий процес   ;  в) анабіоз   ;
8)      Їжа у інфузорії потрапляє всередину клітини  через …
а)   оболонку    ; б) глотку   ;  в) ядро   ;
9)       Мале ядро інфузорії відповідає за  …
а)статевий процес       ; б)  утворення великого ядра  ;  в)статевий процес і утворення великого ядра    ;
10)  Збудником дизентерії є  
    а)   амеба протей  ; б) дизентерійна амеба   ;  в)малярійний плазмодій    ;
11)  Збудником малярії є
а) комірцевий джгутиконосець    ; б)   малярійний плазмодій ;  в)евглена зелена    ;
12)  Велике ядро інфузорії виконує функцію
а)   відповідає за рух   ; б)відповідає за травлення    ;  в) керує роботою клітини   ;
VІІ. Підсумки уроку (2 хв)
·        Одноклітинні твариноподібні організми мають оболонку, ядро, травну і скоротливу вакуолі.
·        Спосіб їх живлення фагоцитоз.
·        Розмножуються проділом
·        Серед одноклітинних найпростіших є багато паразитів.
·        Дизентерійна амеба та малярійний плазмодій спричиняють небезпечні хвороби –  дизентерію та малярію.
·        Дизентерійна амеба паразитує у кишечнику людини. Малярійний плазмодій – у крові(еритроцитах) людини.
·        Щоб уникнути зараження одноклітинними паразитами, слід дотримуватись застережних заходів.
VІІІ. Рефлексія .
На уроці я зрозумів (зрозуміла) …
На уроці мені сподобалось…
Мені запам’яталось …
Мене вразило…
ІХ. Оцінювання (2 хв)
VІІІ ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вивчити відповідний матеріал § 16. Виконати тестові завдання с 22 в робочому зошиті



Дата                       Урок № 47                       Біологія  7 клас
Тема: Вроджена і набута поведінка
    Мета уроку: сформувати знання учнів про вроджену і набуту поведінку тварин; розглянути біологічне значення вродженої та набутої поведінки; розвивати вміння порівнювати, установлювати причинно-наслідкові зв’язки, висловлювати власну думку; формувати навички самоаналізу; виховувати етично-ціннісне ставлення до природи.
Очікувані результати: учні наводять приклади проявів вродженої та набутої поведінки тварин; характеризують біологічне значення вродженої та набутої поведінки; роблять висновки про пристосувальне значення поведінки тварин.
Обладнання: ...............................................................................................................................................
Тип уроку: комбінований.

1.   Організаційний момент. Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку. Створення робочого настрою.
Добрий день ! На дворі весна. Все живе розвивається розквітає . набирається сили. І ми сьогодні з гарним весняним настроєм почнемо урок!
   Сьогоднішній урок мені б хотілося почати   етюдом нашого з вами земляка Івана Корнюшенка, що родом з с. Новомихайлівка Сумського району. 35 років присвятив журналістиці працював  редактором липоводолинської районної газети та конотопської міської газети.
І відпочила  й наплавалася
     Синього-синього кольору, з великими зеленуватими очима бабка легко пурхнула над водою, то підіймаючись то опускаючись.
     Нарешті, стомившись. Тоді кинула погляд на широке плесо річки й побачила на ньому кленовий листок, що раніше інших чомусь пожовк, трохи скрутився і, відірвавшись від гілки, впав на воду. Зразу ж сіла на нього і попливла. Вітерець підганяв це своєрідне вітрило, і листок плив з бабкою  все швидше і й швидше.
      Коли незвичайна пасажирка відпочила  й досхочу наплавалася на листку вітрильнику, знову змахнула крилами й легко здійнялася в повітря.
 Наші предки були дуже спостережливими і це можна довести прочитавши декілька приказок.
-         Як квочка з курчатами, так мати з дітлахами.
-         Козак як голуб: куди не прилетить там і пристане.
-         Ласа кішка до риби, та у воду лізти не хоче.
-         Чути в хаті дочку, як зозулю в садочку.
-         Скаче як теля на мотузку.
Прослухавши цей етюд і приказки , скажіть які якості повинен мати дослідник, що вивчає поведінка тварин?
       Так дійсно! Він повинен мати такі риси :
 Розум.  Самостійність.  Прагнення до відкриття.  Уважність. Активність. Спостережливість.
І ви сьогодні на уроці будете такими !
2.   Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів
2.1.      Біологічний диктант Запитання до біологічного диктанту вам сьогодні ставитиме «Розумний куб».
Запитання на гранях куба:
1.       Спрямовані дії організму на внутрішні чи зовнішні подразники -  поведінка, життя,  розмноження
2.      Біологічна наука, що вивчає поведінку тварин –  ентомологія, етологія , етнографія
3.      Термін етологія вперше використав в 1859 році французький зоолог – І. Жоффруа Сен- Ілер , Кондрада Лоренца, Карла фон Фріша
4.      Основними методами дослідження в етології є – спостереження і експеримент , моніторинг і експеримент, спостереження і моніторинг 
5.      Метод що полягає в цілеспрямованому сприйнятті та описі поведінки тварин  називають – фенологічні спостереження,  спостереження, моніторинг
6.      Метод дослідження поведінки тварин в  керованих умовах –  нагляд , експеримент, дослід .  
7.      Для дослідження міграції перелітних птахів над океаном використовують – екліметр, еквалайзер, радар  
8.      Для дослідження  переміщення птахів, кажанів, ссавців  їх частини тіла – мітять, розрізають, щеплюють
9.      Метод реєстрації всієї  послідовності поведінкових реакцій і поз одного виду – метод створення ехограм ,  метод створення трофічних ланцюгів,  метод  картування
10.  Поява червоної плями на кінчику дзьоба батьків мартина сріблястого є – знаковим образом, тваринним стимулом,  знаковим стимулом
11.  Для вивчення знакових стимулів етологи використовують штучні об’єкти, що мають характерні ознаки для стимулів –  карти, моделі, мірні прилади
12.  при вивчення поведінки тварин у штучних умовах використовують замкнену клітку  які називають –  експериментальна клітка,   експериментальний ящик, проблемний ящик
2.2.      Конкурс сенканів на тему «Поведінка тварин» (домашнє завдання).
3.   Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя
   Людина завжди виявляла цікавість до поведінки тварин, ще з найдавніших часів спостерігаючи за ними. Уже перші мисливці, безсумнівно, уважно вивчали поведінку своєї здобичі, про що свідчать численні малюнки на стінах печер.
Наші пізнання про всі ці явища можна вважати вкрай мізерними. Проте ми вже починаємо розуміти, що, з одного боку, поведінка більшості тварин достатньо добре запрограмована від народження, а з другого боку, часто незрозуміла науці і тому є багато білих плям в дослідженні поведінки тварин. І ми з вам сьогодні долучимося до цих досліджень.
Тема нашого уроку: «Вроджена і набута поведінка.»
Давайте разом сформуємо мету  та завдання уроку .
Визначення разом з учнями мети і завдань уроку.
Мета уроку: сформувати знання учнів про вроджену і набуту поведінку тварин; розглянути біологічне значення вродженої та набутої поведінки; розвивати вміння порівнювати, установлювати причинно-наслідкові зв’язки, висловлювати власну думку; формувати навички самоаналізу; виховувати етично-ціннісне ставлення до природи.
ІV. Засвоєння нового матеріалу
4.1. Робота в групах.   Вроджена поведінка тварин
Зараз ми об’єднаємося в групи і з’ясуємо:
— У які дві групи можна об’єднати форми поведінки ?
І група – вроджена поведінка
ІІ група – набута поведінка

Организационная диаграмма


Розповідь учнів
Усі форми поведінки тварин можна об’єднати у дві групи — вроджені та набуті. Харчова поведінка й міграції належать до вродженої форми поведінки. Прикладом набутої поведінки може слугувати навчання — процес набуття організмом власного досвіду. Так, дорослі птахи навчають пташенят знаходити їжу та уникати небезпеки.
Учитель пропонує учням навести інші приклади навчання. Обговорення відповідей учнів.
Пристосування організмів до умов існування зумовлюють не тільки різні форми поведінки, а й особливості їхньої будови, процесів життєдіяльності, що забезпечують можливість існування організмів у певних умовах довкілля. Так, наприклад, тварини із захисним забарвленням або формою тіла стають менш помітними для ворогів. У нашій місцевості багато птахів та звірів, які змінюють темне літнє забарвлення на світле зимове, пристосовуючись таким чином до барв довкілля. І навпаки, забарвлення і поведінка тварин можуть бути дуже помітними. (Обговорення відповідей учнів.)
Запитання до учнів:
— Наведіть приклади тварин, забарвлення і поведінка яких можуть бути дуже помітними. Яке вони мають значення?
Очікувана відповідь учнів:
Яскраво забарвлені отруйні (колорадський жук, сонечко) або жалоносні (оси, бджоли) комахи «сповіщають» про небезпеку зустрічі з ними. А погрозливі пози різних змій та хижаків відлякують ворогів.

Организационная диаграмма
Розповідь учителя

Разом з тим привабливе яскраве забарвлення та специфічна поведінка забезпечують гуртування тварин у зграї або зустріч особин різних статей.
Під час ознайомлення із життям бджіл, мурах та інших тварин ми переконуємося в тому, що їхні дії доцільні. Це стосується сигналізації у бджіл, розведення попелиць мурашками тощо. Наприклад, якщо бджола знайшла квітучі рослини, багаті на нектар, вона, повернувшись до вулика, починає описувати на стільнику фігури, що нагадують цифру 8; черевце її при цьому коливається. За фігурами такого своєрідного «танцю» інші бджоли визначають, на яку відстань і в якому напрямку потрібно летіти за нектаром. Коли бджоли прилетять до вказаного місця медозбору, вони сідають лише на ті квітки, запах яких був зафіксований на тілі бджоли-розвідниці. Деякі види робочих мурашок розводять попелиць і доглядають за ними, оскільки використовують їхні солодкі екскременти як їжу. Окремі тропічні види мурашок вирощують під землею цвілеві гриби, що є кормом для їхніх личинок. Усі ці дії комах настільки доцільні, що можна подумати про їхню свідому діяльність. Насправді ж це пов’язано з інстинктами.
Інстинкти — це ланцюг послідовних безумовних рефлексів, що є однією з форм пристосування тварин до умов життя. Це природжена форма поведінки тварини. Інстинкти характеризуються стереотипністю дій, поштовхом для яких є зовнішні подразнення. Тому, якими б складними не були інстинкти, це завжди шаблонна, автоматична поведінка за генетично заданою програмою.
«Мозковий штурм»
Спрогнозуйте наслідки зміни хоча б однієї із зовнішніх умов, що діють на тварин.
Очікувана відповідь учнів:
Зміна хоча б однієї із зовнішніх умов цього поетапного процесу призводить до того, що інстинкт може не спрацювати.

Розповідь учителя
У незмінюваних умовах інстинкти корисні, однак несвідомі, автоматичні дії стають марними в разі зміни ситуації. Цю особливість інстинктів можна проілюструвати таким прикладом. Оса сфекс виявляє турботу про своє потомство, яка полягає в послідовних, доцільних діях: вона будує гніздо-нірку, заготовляє живих комах — корм для своїх личинок. Оса паралізує здобич уколом жала в скупчення нервових клітин, на здобич відкладає яйця, після чого нірку замуровує. На цьому турбота про потомство завершується. Проте, якщо звичний хід подій порушити — видалити з гнізда вміст у той час, коли оса вже розпочала його замуровувати, навіть якщо «пограбувати» гніздо в її присутності, оса старанно завершить його мурування.
2. Набута поведінка тварин
«Мозковий штурм»
Чи здатні безумовні рефлекси та інстинкти забезпечити повне пристосування тварин до умов існування, що постійно змінюються?
За допомогою чого досягається це пристосування?
(Обговорення відповідей учнів.)
Розповідь учителя
Тварини не можуть успішно пристосовуватися до середовища, яке змінюється, опираючись лише на вроджені форми поведінки — інстинкти. Ускладнення життя тварин призводить до того, що провідного значення починає набувати новий, більш досконалий тип поведінки, який дозволяє тварині відносно легко пристосуватися до змін навколишнього середовища. Цей тип поведінки — навички.
Самостійна робота учнів з робочим зошитом
Це цікаво
•      Відомий дресирувальник Володимир Дуров, підкріплюючи їжею бажані рухи тварин, виробив у них навички складних дій. На його славнозвісній залізниці мавпа була машиністом, поросята — кондукторами, білі щури й кролики — пасажирами.
Розповідь учителя
Прикладом навичок є пристосування тварин до місцевості. Так, вовки йдуть навперейми своїй жертві у полі, а в лісі вони нападають із засідки. Таким чином, якщо в основі інстинктів лежать безумовні рефлекси, то навички базуються на вже набутих, умовних рефлексах. Але й навички з точки зору пристосування організму до навколишнього середовища мають істотні недоліки, пов’язані з тим, що вони виробляються протягом тривалого часу шляхом спроб і помилок. Часто такого часу тварина не має і гине. Тому потрібна досконаліша форма пристосування, що забезпечила б відносно безпечне її існування. Уже на стадії тваринного світу виникають задатки складнішої поведінки — інтелектуальної.

5.   Узагальнення і закріплення знань
5.1.      Робота з робочим зошитом
Виконання завдань с. 84, 85. Робочий зошит. Запоріжжя «Просвіта» Г.В. Яременко, Н.В.Гусєва  .
5.2.      «Творча лабораторія».
Вдома вами були зняті відеоролики про поведінку ваших домашніх улюбленців.
— За знятими вдома  відеороликами визначаємо форми поведінки тварин.
5.3.      «Проблемне питання».
      Коли в місті багато бездомних собак вони часто об'єднуються в групи, нападають на перехожих стають агресивними. Працівники комунальних підприємств вирішили стерилізувати собак. Чи вирішить це проблему агресивності собак ? 5
      5.4. Тестування
1.      Поведінка,що  передається в спадок від батьків нащадкам
а) набута  ;   б) вроджена    ;    в) спадкова   ;
2.      Поведінка,що формується як результат індивідуального досвіду
а) набута  ;   б) вроджена    ;    в) спадкова   ;
3.       Зміна індивідуальної поведінки в результаті попереднього досвіду, взаємодії тварини з навколишнім середовищем
а)  досвід ;   б) научіння ;    в)   рефлекс  ;
4.      Здатність зберігати та використовувати інформацію з попереднього досвіду 
а) спадковість  ;   б) кмітливість  ;    в)   пам’ять  ;  
5.      Відносно постійні стереотипні. вроджені реакції
а)  безумовні рефлекси ;   б)   умовні рефлекси ;    в) набуті рефлекси    ;
6.      Рефлекси набуті на основі безумовних за допомогою координації головного мозку
а)  безумовні рефлекси ;   б)   умовні рефлекси ;    в) набуті рефлекси    ;
7.      Сукупність складних спадково зумовлених стереотипних дій
а) інстинкти   ;   б) поведінка  ;    в) стратегія    ;
8.      Термін «інстинкт» дедалі частіше замінюють на термін
а)  стратегія поведінки  ;   б) стратегія розвитку  ;    в) інтелект    ;
9.      Інстинкти специфічні для кожного виду називають
а)  видові ;   б)  харчові   ;    в) батьківські   ;
10.  Фіксація в пам’яті ознак об’єктів під час формування і корегування вроджених поведінкових дій
а)  інбридинг ;   б) імпринтинг  ;    в) моніторинг    ;
11.  Научіння за допомогою спостереження
а) соціальне научіння  ;   б) батьківське научіння   ;    в)  спостережливість  ;
12.  Метод научіння, який полягає в тому, що тварини робить безліч різних дій, більшість з них виявляються марними
а) метод помилок  ;   б) метод проб  ;    в)   метод проб і помилок  ;
6.   Підбиття підсумків уроку
Технологія «Незакінчені речення»
Учні працюють з відкритими реченнями, наприклад:
— На сьогоднішньому уроці для мене найважливішим відкриттям було…
— Урок важливий, тому що…
— Мені сподобалося…
— Мені не сподобалося…
— Від наступного уроку я чекаю…

   Учитель просить учнів визначити результати уроку, назвати найбільш цікаві факти, що розглядалися на уроці.

8.   Домашнє завдання
8.1.      Завдання для всього класу.
Підручник § 43
Зошит ст. 85
Заключне слово вчителя
Рослини і звірі – то наші брати.
Ми старші і маємо їх берегти,
Щоб нас не винила зламана гілка,
Сполоханий птах, налякана білка.
Хай краще з довірою, як і годиться.
Вам сяде на руку маленька синиця.
І ніжно гілками цілує в лице
Посаджене вами в саду деревце.
Дорогі учні, сьогодні ви всі були активними, добре попрацювали, за це вам дякую. Ваші виступи будуть оцінені на наступному уроці






Немає коментарів:

Дописати коментар