Літні завдання для учні 6 класу
Квіткові
рослини, їхні органи
Завдання.
Спостереження за розповсюдженням плодів і насіння рослин.
Мета: Закріпити поняття про сухі та соковиті плоди; дати
поняття про функції плодів, їх пристосування до розповсюдження.
1.
Проведіть спостереження за розповсюдженням плодів і
насіння в таких рослин: а) вишні, сливи, черемхи, смородини, винограду,
горобини, глоду; б) дуба, лопуха, череди; в) жовтої акації, квасолі, гороху;
г) льону, маку, тютюну; д) тополі, берези, осики, клена, липи; є) вільхи,
частухи подорожникової, латаття білого, глечиків жовтих.
2.
Визначте, які пристосування до розповсюдження плодів і
насіння є в даних рослин. Результати спостережень занесіть у таблицю (табл. ).
Таблиця Пристосування
плодів і насіння до розповсюдження
Назва
рослини
|
Назва
плоду
|
Сухий чи
соковитий
плід
|
Ознаки
пристосування до розповсюдження плодів і насіння
|
Спосіб
розповсюдження
|
|
|
|
|
|
3. Зберіть сухі та соковиті плоди з різними пристосуваннями
до розповсюдження. Складіть колекцію «Пристосування плодів і насіння рослин до
розповсюдження».
Пагін
Завдання . Пристосування листків до різних умов освітлення.
Мета: Закріпити поняття
про світлолюбні й тіньовитривалі рослини; дати уявлення про листкову мозаїку;
навчити визначати риси пристосованості в листків до умов освітлення.
1. Рано навесні в дібровах чи борах проведіть спостереження
за такими рослинами: копитняком європейським, воронячим оком, проліскою
сибірською. Зверніть увагу на інтенсивність забарвлення їх листкових пластинок,
листкорозміщення, умови освітлення. Визначте, до якої групи рослин по
відношенню до світла вони належать.
2. Рано навесні
проведіть спостереження за рослинами: гусячою цибулькою, рястом, анемоною жовтецевою.
Відзначте особливості умов освітлення, в яких вони ростуть, інтенсивність
забарвлення їх листків. Які зміни відбуваються з цими рослинами при появі
листків на деревах і кущах у лісі? До якої групи рослин по відношенню до
світла вони належать? Знайдіть інші рослини цієї самої групи.
3. Проведіть
спостереження за кульбабою лікарською. Чи росте ця рослина в різних умовах
освіттлення? Які умови для неї найсприятливіші? Чи впливають умови освітлення на її зовнішній вигляд?
Приготуйте гербарні екземпляри кульбаби, що виросла в добре освітлених місцях.
4 Зробіть висновок
про пристосування рослин до " освітлення середовища
існування. Результати
спостережень занесіть у таблицю (табл.).
Таблиця. Пристосування рослин до умов освітлення
Назва рослини
|
Середовище існування
|
Ознаки пристосованості до умов середовища
|
До якої групи по
відношенню до
світла належить
|
|
|
|
|
Виготуйте тематичну колекцію «Пристосування рослин-до умов освітлення».
Завдання . Спостереження за
дикорослими рослинами родини складноцвітих.
Мета: Поглибити знання
про морфологічні та біологічні особливості рослин родини складноцвітих; ознайомити
з лікарськими рослинами з цієї родини; навчити відтворювати дикорослі лікарські
рослини у природних біогеоценозах.
1. Знайдіть у природі дикорослі рослини родини
складноцвітих: підбіл, цмин пісковий, кульбабу лікарську, пижмо звичайне,
деревій майже звичайний, ромашку лікарську, оман високий. Дізнайтесь про
господарське використання цих рослин. Перенесіть цінні І лікарські рослини на
навчально-дослідну ділянку вирощуйте
їх.
Вивчіть особливості морфологічної будови цих знайдіть спільні ознаки.
Дізнайтесь про агротехніку вирощування даних лікарських рослин. Зберіть їх насіння, посійте на
узліссях лісових масивів, заздалегідь домовившись з керівниками відповідного
господарства. Насіння сійте в лунки, знявши при цьому підстилку і верхній шар
ґрунту.
4. Приготуйте гербарій лікарських рослин з родини
складноцвітих. Результати спостережень запись у щоденник.
Пам'ятка вчителеві. Гербарій лікарських рослин з родини складноцвітих можна
використати як роздавальний матеріал для самостійної роботи на уроці на тему
«Родина складноцвіті», результати спостережень— при збиранні та вирощуванні лікарських рослин в учнівській виробничій
бригаді.
Корінь
Завдання І. Вплив поливання на врожай капусти.
Мета: Дати уявлення про
рух води і мінеральних речовин у рослині; ознайомити з особливостями вирощування
капусти; дослідити вплив поливання на врожай капусти.
1. Восени підготуйте
дві ділянки розміром 1,5Х Х2 м або 2X2 м, добре удобріть гноєм з розрахунку 5 кг на 1 м2. Перекопайте поле на глибину орного шару.
Наприкінці квітня заборонуйте ділянки в 2 сліди. У
травні ще раз їх перекопайте та заборонуйте.
2. Вирощену в парниках розсаду
пізніх сортів білокачанної капусти посадіть у заздалегідь розмічені маркером
лунки на відстані 70X70 см чи 60x60 см одна
від одної на глибину до першого листочка. Через 5 днів замість рослин, що загинули, підсадіть якісну розсаду.
3. Доглядайте за
контрольною і дослідною ділянками. На 3—5-й день після посадки розпушіть ґрунт, знищить бур'яни. У міру утворення кірки
розпушуйте ґрунт. Внесіть мінеральні добрива в міжряддя на глибину 6—8 см на відстані 15—20 см від стебла рослин. Концентрація мінеральних добрив: на 1 відро води — 80 г суперфосфату, 50
г сульфату амонію, ЗО г калійної солі. У кінці червня — на початку
липня зробіть друге підживлення рослини: на, 1 відро води —
70 г суперфосфату, 80 г сульфату амонію, 50
г калійної солі.
4. На дослідній
ділянці рослини поливайте ввечері
через 3—4
дні з розрахунку 10 л на 1
м2 (0,5 л води на 1
рослину).
5. Спостерігайте за
рослинами, доглядайте за ними на контрольній і дослідній ділянках, проведіть
облік урожаю. Результати занесіть у таблицю (табл. ).
Облік урожаю капусти
Таблиця
Варіант досліду
|
Повторність
|
Площа
ділянки, м2
|
Кількість рослин
на обліковій площі
|
Середня висота рослин
|
Урожай з облікової площі
ділянки, кг
|
Урожайність, ц/га
|
Контрольний
|
|
|
|
|
|
|
Дослідний
|
|
|
|
|
|
|
Поясніть, чому врожай капусти з контрольної та дослідної ділянок різний.
Порівняйте вирощений вами врожай з урожаєм у місцевому господарстві.
6. Спостерігайте за шкідниками капусти. Особливу увагу
зверніть на листки капусти в той час, коли зацвітає березка польова. Якщо
зустрінете кладки яєць комах, знищуйте їх. Дізнайтесь, кому вони належать.
Результати спостережень занесіть у щоденник.
Літні завдання 7
клас
Завдання . Спостереження
за сонечком.
Мета: Ознайомити із
способом життя і розвитком сонечка семикрапкового — захисником полів і садів; дати уявлення про
«застережливе» забарвлення; виробити елементарні вміння розведення сонечка в лабораторних
умовах..
1. Влітку в теплу
сонячну погоду в саду, на городі, полі чи в лісі знайдіть невеличкого (до 5—7 мм) яскравого округлого жука із сильно опуклим верхнім
боком тіла і плоским черевцем. Розгляньте його: який колір мають надкрила,
крапки на них, скільки крапок на надкрилах. Як поводять себе жуки в спокійному
стані?
2. Як жук реагує, якщо
до нього доторкнутися? Візьміть жука в руку, злегка стисніть його пальцями. Що
ви помітите на пальцях? Якого кольору і запаху рідина, що її виділяє сонечко?
Простежте, чи поїдають його птахи. Якщо ні, то чому? Як називають таке
забарвлення?
3. Знайдіть на яблуні,
шипшині, капусті тощо колонії попелиці, яка пошкоджує рослини. Посадіть на
попелиць сонечок і простежте, як сонечка їх поїдають. На початку літа наловіть
сонечок, посадіть їх у садок, поставте туди гілочку рослини, уражену попелицями.
Підрахуйте, скільки попелиць з'їсть сонечко за одиницю часу (10—20 хв). Простежте, чи відкладуть ці сонечка яйця.
4. Якщо в садку
сонечка не відклали яйця, відшукайте їх у природі (на нижньому боці листків
розміщені кладки жовтих яєць сонечка по 40—50 штук у кожній). Через 5—14 днів з яєць
виводяться личинки. Розгляньте личинку: якого вона кольору, якого кольору черевце, які в личинки ноги. Посадіть личинок у
садок і годуйте їх попелицями. Якщо немає попелиць, годуйте личинок цукровим
сиропом.
5. Через ЗО—40 днів стежте за перетворенням личинок у лялечки, які
висять на листках головою донизу.
6. Проведіть
спостереження за лялечками: чим вкрите їхнє тіло, якого воно кольору, коли
розтріскується покрив лялечки, яким виходить назовні молоде сонечко, який
воно має колір, як він змінюється. Дізнайтесь, де зимують сонечка.
Завдання
Спостереження за пошкодженням картоплі колорадським жуком.
Мета: Навчити за характером
пошкоджень визначати шкідника картоплі — колорадського
жука; дати уявлення про особливості розвитку колорадського жука; ознайомити із
способами боротьби з колорадським жуком.
1. Навесні та влітку
проведіть спостереження на картопляному полі: у теплий сонячний день уважно
огляньте листки картоплі з нижнього боку, знайдіть на них кладки яєць
оранжевого кольору. Підрахуйте кількість яєць у кладці, опишіть їх зовнішній
вигляд і знищить.
2. Через 2—3 тижні зафіксуйте появу личинок. Який вигляд має личинка,
яка її будова? Проведіть спостереження за живленням личинок. Чи однаково
живляться молоді та дорослі личинки? Засушіть пагони картоплі з листками,
пошкодженими молодими і дорослими личинками. Знищуйте личинки колорадського
жука.
3. Ведіть спостереження
за розвитком колорадського жука. Результати спостережень занесіть у таблицю (табл. 33).
4. Дізнайтесь, які
засоби боротьби застосовують з колорадським жуком. Проведіть спостереження за
знищенням колорадського жука його природними ворогами.
5. Змонтуйте колекцію
«Розвиток колорадського жука». У колекцію помістіть також зразки пошкоджень
картоплі жуком на різних стадіях розвитку.
кольору жмут волосинок на ній? Чи утворює личинка кокон?
4. У липні — серпні (у південних областях у третій декаді червня)
спостерігайте за вильотом дорослих метеликів
(самка з білими крилами, самець —
3 буро-сірими). Метелики літають
увечері і вночі. Чи однакові метелики за розміром, розмахом крил, малюнком на
передніх крилах? З чим пов'язана назва метелика?
5. У червні — серпні у дібровах або
плодових садах на деревах з потрісканою корою в середній частині стовбура чи
в основі нижніх гілок знайдіть буро-рожеві чи буро-сірі кладки яєць непарного
шовкопряда. Які яйця за кольором і величиною? Чим вкриті? Підрахуйте їх кількість в одній кладці.
Відійдіть від дерева, на якому знайшли яйця, на кілька метрів. Чи помітні з
такої відстані кладки яєць? Знищуйте їх.
6. Дізнайтесь у лісовому
господарстві про засоби боротьби з непарним шовкопрядом. Опишіть усі стадії
його розвитку. Виготуйте гербарій з пошкоджених ним листків різних порід дерев.
Пам'ятка вчителеві. Гусениці непарного шовкопряда — поліфаги. Вони пошкоджують дуб, березу, граб,, тополю,
плодові дерева, можуть живитись також хвоєю сосни та модрини. Не пошкоджують
вони лише ясен. Гусениці, з яких розвиваються самки, линяють 5 разів; гусениці, з яких розвиваються самці,—
4 рази. На різних
стадіях розвитку непарного шовкопряда знищують різні ентомофаги.
Спостереження можуть проводити ланки юних лісівників учнівських виробничих
бригад.
Завдання . Спостереження за медоносною-бджолою.
Мета: Дати уявлення про
поліморфізм бджіл; визначити взаємозв'язок рослини — комахи-запилювачі.
1. Навесні та влітку в
сонячний день відберіть рослини саду та городу (гречка, соняшник, диня, гарбуз,
огірки, яблуня, груша, вишня та ін.). Уважно-розгляньте їх і визначте, які
комахи їх відвідують. Які з них основні запилювачі? Коли вони з'являються?
2. Проведіть
спостереження за поведінкою бджоли в природі. У чому полягає взаємозв'язок
рослини —
бджоли — урожай.
3. Марлевими мішечками
ізолюйте кілька квіток на гілці яблуні або маточкових квіток на пагонах огірків
чи гарбуза. Простежте, чи зав'яжуться плоди на цих квітках.
4. На шкільній чи
колгоспній пасіці огляньте вулики. Яка будова вулика? Як у ньому працюють
бджоли? З дозволу пасічника розгляньте стільники. Яка
їх будова? обніжжя бджоли.
Зверніть увагу на трутневі і маточні комірки. Чим вони відрізняються? Дізнайтесь,
яка продуктивність одного вулика за рік: (за сезон).
5. Дізнайтесь про
склад бджолиної сім'ї. Як за: зовнішніми ознаками відрізняються матка, робочі
бджоли, трутні? З яких яєць вони розвиваються? Яким кормом годують бджоли своїх
личинок?
Завдання. Спостереження за пристосованістю, бджіл до збирання і
перенесення пилку.
Мета: Дати уявлення про
інстинкти в комах; визначити особливості пристосованості комах до збирання та
перенесення пилку.
1. Сонячного весняного
чи літнього дня в саду чи; на городі на комахозапильних рослинах проведіть
спостереження за поведінкою медоносної бджоли: скільки разів відвідує квітку, в
які години дня літ бджіл є найбільш активним.
2. Простежте за
деякими рослинами (жовта акація, куколиця біла тощо) у період їх цвітіння. В
які дні (залежно від погоди) на квітах цих рослин багато бджіл, у які — мало. Спробуйте на смак квітки-рослин у ці дні. Чим
пояснити відмінність в активності льоту комах у такі дні?
3. Як бджола запилює
квітки? Для чого літає бджола на квітки? Як вона збирає пилок і нектар? Уважно
розгляньте тіло бджоли: чим воно вкрите, де є
найбільше волосків, що знаходиться
на задніх ніжках робочої
бджоли, як туди потрапляє
пилок, чим утворене обніжжя.
4. Простежте, як
робоча бджола струшує пилкове обніжжя в правий і лівий кошик задніх ніжок.
Послідовно опишіть дії бджоли но очищенню клейкого
пилку. Як можна назвати цю складну поведінку бджоли? Чим вона зумовлена?
5. Приготуйте гербарні
екземпляри квіток рослин, що запилюються бджолами. Які пристосування мають
квітки до перехресного запилення?
Завдання . Спостереження за
добовою активністю комах-запилювачів, їх зв'язками з рослинами.
Мета: Ознайомити із
взаємозв'язком і взаємозалежністю між рослинами і комахами-запилювачами;
закріпити знання учнів про будову квіток; правильно вести спостереження за
добовими біологічними ритмами.
1. Простежте навесні
та влітку за квітучими рослинами, що запилюються комахами та вітром. Виявіть
комахозапильні рослини. Які комахи їх відвідують? Спостереження ведіть уранці
(від 7-00 до 9-00 год), в обід (від 12-00 до 14-00 год) і ввечері (від 16-00 до
18-00 год) по 15—20 хв протягом кількох днів. Простежте за поведінкою
комах-запилювачів. Які вони мають пристосування до запилювання квітів? Як
пояснити їх поведінку?
Спостереження необхідно проводити протягом З—6 днів.
2. Поблизу
комахозапильних рослин знайдіть вітрозапильні. Порівняйте будову їхніх квіток
і суцвіть. Чим вони відрізняються? Виявіть у них особливості пристосування до
різних способів запилення.
3. Виготуйте колекцію «Комахозапильні
та вітрозапильні рослини».
Завдання . Вивчення ролі джмелів у запиленні квіткових рослин.
Мета: Визначити роль
джмелів у запиленні кормових трав із родини бобових; ознайомити з рисами пристосованості
квіток до запилення джмелями; пояснити необхідність охорони джмелів.
1. На полі, де ростуть
багаторічні трави
(конюшина, люцерна тощо), виділіть по 2—3 кущі для спостереження. На інших 2—3 кущах обірвіть усі квітки, а бутони ізолюйте марлевими мішечками.
2. На відкритих кущах
конюшини проведіть спостереження за активністю льоту джмелів, їх поведінкою
на квітках.
3. Проведіть
спостереження за «роботою» джмелів--на квітках конюшини. Завдяки яким
особливостям будови квітки конюшини та джмеля здійснюється запилення?
4. Коли конюшина
відцвіте, підрахуйте кількість плодів на кущах контрольних рослин (цвіли відкрито)
і на кущах з ізольованими квітками. Результати досліду поясніть.
Завдання Спостереження
за мурашками.
Мета: Ознайомити
із складом мурашиної
сім'ї, законами їх життя, їх живленням.
1. У травні — червні в хвойному чи мішаному лісі знайдіть гніздо рудих
лісових мурашок. Установіть розміри мурашиного гнізда (висоту і діаметр основи),
місце розташування, виміряйте температуру на поверхні та глибині гнізда,
визначте кількість та довжину мурашиних доріжок.
2. Вивчіть склад сім'ї мурашок,
порівняйте зі складом сім'ї бджіл. Проведіть спостереження за діяльністю
особин різних груп сім'ї, особливостями зовнішньої будови та функціями робочих
мурашок, самців, самок тощо. Спробуйте знайти серед них крилатих особин. Що це
за особини? Чи залишаються у них крила протягом усього життя?
Дощенту обгризають мурашки жабу, птаха чи рибу, кинуту на мурашник.
3. Установіть, які
види дерев, кущів, трав'янистих рослин ростуть поблизу мурашиного гнізда. Виясніть,
де будують свої гнізда мурашки.
4. Установіть, чим живляться
мурашки, яких шкідників лісу вони знищують. Зберіть їх для колекції. Поясніть
роль мурашок у природі. лоти. Цю рідину вони випорскують з
кінця черевця,, підігнувши його при цьому і спрямувавши на жертву. Сім'ї
мурашок живуть у гніздах, які мають наземну та підземну частини. Наземна
частина гнізда в хвойних лісах будується з хвоїнок, у листяних — з гілочок й інших дрібних, але міцних рослинних частинок.
Зверху мурашки формують покривний шар, що захищає мурашник від промокання.
Підземна частина мурашника являє собою сплетіння ходів, які можуть сягати
глибини 1—2 м. Сім'я рудих лісових мурашок за сприятливих умов може існувати
90— 100 років. За цей час у сім'ї багато разів змінюються самки, що живуть-15—20 років, і ще частіше — робочі мурашки, що живуть лише 3 роки.
Поживою для мурашок є комахи, які розмножуються масово. Серед них значну
частку становлять лісові комахи-шкідники.
Завдання Розселення
мурашок.
Мета: Розширити знання
учнів про життя мурашок, їх роль у природі, ознайомити із роллю мурашок у
біологічному способі боротьби з комахами-шкідниками; навчити розселяти мурашок.
1. Наприкінці травня — на початку липня разом $ лісником визначте ділянки лісу для розселення мурашок. Перевірте, чи не
мають ці ділянки природних ворогів мурашок (кротів, жаб, борсуків, лисиць тощо).
Позначте місця для переселення мурашок.
2. Вибрані у тіні дерев ділянки, що знаходяться
на відстані 80—100 м одна від одної, скопайте на глибину ЗО см, злегка
підсушіть землю. На середину скопаної ділянки помістіть сухий пеньок або зруб
деревини, навколо яких зробіть валик із сухої трави і листя.
3. Відшукайте гнізда
рудих лісових мурашок. Удвох з товаришем візьміть лопатою гніздовий матеріал з
обох боків гнізда (до половини купи наземної частини) і помістіть у відро,
щільно закривши його кришкою. Решту гнізда обережно вирівняйте, щоб не
пошкодити його.
4. Через добу перенесіть узяту
частину мурашиного гнізда на середину підготовленої ділянки, кожну частину
посипте цукром-піском (1 склянка) і накрийте гніздо на півдоби відром або
ящиком.
5. Стежте за гніздом,
щоб на нього не потрапляли
86
прямі сонячні промені, вимірюйте періодично температуру в гнізді (вона
повинна бути не нижчою 19—
20 °С) і вологість (вона повинна бути 10—18%).
6. Наприкінці літа проведіть облік гнізд, що прижились.
З'ясуйте, чому не всі гнізда прижились.
Пам'ятка вчителеві. Мурашки, як правило, тяжко переносять різку зміну умов
життя. Переселяючи рудих мурашок, слід враховувати їх видові і расові
особливості. Правильний добір видів мурашок для переселення та екологічних рас
у певні насадження забезпечує кращу приживлюваність їх у нових місцях.
Клас Плазуни
Завдання .
Спостереження за ящіркою.
Мета: Закріпити уявлення
про пристосованість організмів до умов життя та регенерацію; навчити спостерігати
за тваринами в природі та лабораторних умовах.
1. На сонячних місцях
степу, луків, лісу або невисоко в горах проведіть спостереження за ящіркою.
Визначте, яку довжину та забарвлення має тіло ящірки, чим воно вкрите, які
органи чуттів знаходяться на голові, яка особливість будови кінцівок, чи є на
них перетинки.
2. Спіймайте 2—3 ящірок, помістіть їх у тераріум, на дно якого насипте
чистого піску і покладіть кілька камінців. Проведіть спостереження за
живленням ящірки. Для цього наловіть мух, коників (відірвіть крило), їхніх
личинок, дрібних жуків тощо. Яку їжу поїдає ящірка та як саме (кидається на неї
чи відшукує її) ? За яких умов ящірка краще їсть?
3. Простежте за
активністю ящірки протягом доби.
4. Схопіть ящірку за
кінчик хвоста. Що вона зробить? Проведіть спостереження за кінчиком хвоста, що
відпав.
5. Помістіть ящірку з
відірваним хвостом в інший тераріум, вдосталь її годуйте. Простежте, коли в
ящірки почне відростати новий хвіст і як швидко він ростиме. Яке значення має
відпадання хвоста для ящірки?
6. Дізнайтесь, які
тварини живляться ящірками.
Пам'ятка вчителеві. Результати
спостережень
можна використати під час вивчення тем «Клас Плазуни. Ящірка прудка»,
«Природні угруповання рослин і тварин» (8-й клас), поставивши такі запитання:
Які риси зовнішньої будови ящірки свідчать про наземний спосіб її існування? В
яких природних угрупованнях живуть жаба і ящірка? Чим відрізняються умови
життя цих тварин?
Завдання . Спостереження за черепахою.
Мета: Дати уявлення про
різноманітність будови плазунів; сформувати навички доглядання за черепахою;
навчити знаходити в плазунів пристосування до умов існування.
1. У живому кутку
чи міському зоопарку
простежте за зовнішнім виглядом черепахи. Дізнайтесь про вид черепахи. З
чого складається панцир? Як. пересувається черепаха?
2. Розгляньте будову
тіла черепахи. Скільки отворів має панцир? Які органи тіла висуває черепаха
через передній отвір, які — через задній. Чим
вкриті щелепи на кінцях? Чи є в черепахи зуби? Якщо в; живому кутку чи зоопарку
є болотяна черепаха, порівняйте її із степовою.
3. Простежте за
живленням степової черепахи: складіть список рослин, якими вона
живиться; визначте, які рослини вона поїдає, що ще їсть. Зверніть увагу на те,
як черепаха бере їжу, як вона п'є, який, у неї язик.
4. Зробіть висновок,
чим черепаха відрізняється від інших представників класу плазунів.
Визначте-риси пристосування черепахи до умов існування. Результати
спостережень занесіть у щоденник.
Пам'ятка вчителеві. Здобуті дані можна використати при вивченні тем
«Різноманітність сучасних плазунів», «Основні напрями еволюції органічного
світу». При вивченні першої теми пропонуємо виконати таке завдання:
користуючись результатами спостережень за ящіркою, черепахою і вужем, скласти
характеристику класу плазунів (табл. ).
Таблиця .
Характеристика класу плазунів
Назва представника класу
|
Середовище існування
|
Шкірний покрив
|
Органи руху
|
Органи дихання
|
Органи чуттів
|
Кровоносна система
|
Спосіб
розмноження
|
|
|
|
|
|
|
|
При вивченні другої теми доцільно запропонувати учням навести приклади
ідіоадаптації у плазунів.
Клас Птахи
Завдання .
Спостереження за добовою активністю птахів при вигодовуванні пташенят.
Мета: Вивчити видовий
склад корму птахів; закріпити поняття про сезонні явища в житті птахів;
вивчити особливості способу життя птахів.
1. Наприкінці весни чи
на початку літа відшукайте в саду, парку, сквері або лісі зяблика. Уважно його
розгляньте: яке в нього забарвлення, чим відрізняється самка від самця;
послухайте, як вони співають.
2. Проведіть
спостереження за кількістю прильотів зяблика до гнізда з пташенятами протягом
доби. Спостереження проводьте вранці (5-00—7-00), вдень (12-00—14-00)
і ввечері (17-00—19-00), намагаючись не видати себе. Результати спостережень занесіть у таблицю (табл. 35).
Таблиця Добова активність льоту зяблика
під час вигодовування пташенят
Назва
птаха
|
Самець
чи самка
|
Погодні умови
|
Кількість прильотів до гнізда-за період
|
|||
5-00— 7-00
|
12-00— 1 17-00— 14-00 19-00
|
У серед-1 ньому
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
3. За рештками їжі, що
знайдете біля гнізда чи на деякій відстані від нього, визначте, який корм
переважає при вигодовуванні пташенят зяблика. (До складу корму пташенят можуть
входити: личинки комах, гусениці, жуки-довгоносики, клопи-черепашки, дрібні
метелики, совки, п'ядуни, насіння бур'янів тощо.) Хто з батьків годує
пташенят?
4. Зробіть висновок
про роль зяблика в охороні ;зелених насаджень.
Завдання . Спостереження за добовою діяльністю птахів у період їх
найбільшої активності.
Мета: Ознайомити з
поведінкою птахів у період розмноження та з пристосуванням птахів до певних
умов середовища; пояснити необхідність збереження спокою птахів у весняний
період.
1. Навесні після
танення снігу, вийдіть у поле, де засіяні озимі культури, знайдіть жайворонка
польового. Опишіть його зовнішній вигляд, розміри тіла, забарвлення, як він
літає.
2. Послухайте, як
співає жайворонок у різні години доби (5-00—7-00, 12-00—14-00, 17-00—19-00), запишіть його пісню. Дізнайтесь, хто співає — самець чи самка, як співає — в небі чи сидячи на землі. Поясніть біологічне значення співу.
3. Чим живиться
жайворонок? Як відбувається-живлення — на землі чи
в повітрі? Які птахи мають такий самий спосіб живлення?
4. Проведіть спостереження за
гніздом жайворонка: де воно збудоване, з якого матеріалу, які його розміри,
яка кількість яєць в кладці, якого вони кольору. Результати спостережень
запишіть у щоденник, замалюйте чи сфотографуйте гніздо птаха.
Пам'ятка вчителеві. При виконанні завдання II
слід звернути увагу учнів на обережність проведення
спостережень за гніздом з кладкою яєць (якщо птахи помітять дітей поблизу гнізда,
вони можуть його-покинути). Якщо дітям не вдалося знайти гніздо жайворонка з
кладкою яєць навесні, то можна це зробити на початку липня. Здобуту інформацію
можна використати на уроках з тем «Птахи парків, садів, лук, полів, лісів,
боліт, узбереж, водойм, степів, пустинь, хижі птахи», «Роль птахів у природі і
житті людини, система заходів з охорони птахів, передбачена Законом про охорону
і використання тваринного світу» (
Завдання . Спостереження за роботою дятла в лісі.
Мета: Ознайомити з поведінкою
птаха, його рисами пристосованості до життя в лісі; з'ясувати роль дятла в
збереженні лісу.
1. Навесні підіть у сосновий чи мішаний ліс, знайдіть
великого строкатого дятла, уважно розгляньте його. Зверніть увагу на пір'я,
будову голови, клюва, шиї, ніг. Замалюйте або
сфотографуйте його 2. Проведіть
спостереження за поведінкою птаха, пересуванням по стовбуру, позами. Скільки
він має точок опори? Як чистить пір'я? Яке положення займають пальці ніг, коли
птах сидить на гілці або стрибає по землі? Як птах здійснює свій шлюбний танок?
3. Дізнайтесь, як живиться дятел, де
знаходить собі поживу, як її добуває. Чим живиться дятел влітку, чим — взимку? Де гніздиться дятел? Як і чим він годує пташенят?
Як знаходить своє гніздо з пташенятами? Як поводяться в гніздах пташенята
дятлів різних видів?
4. Знайдіть у лісі
сліди діяльності дятла: пошкоджену шкідниками лісу кору, що «окільцьована» дятлом,
розкльовані соснові та ялинові шишки. Зберіть їх для колекції.
5. Зробіть висновок
про пристосування дятла до життя в лісі та його роль у природі.
ЛІТНІ ЗАВДАННЯ УЧНЯМ
ІЗ ЗАГАЛЬНОЇ БІОЛОГІЇ . 10 кл
Завдання . Спостереження за мінливістю ознак декоративних рослин.
Мета: Дати уявлення про
модифікаційну (неспадкову) мінливість; її причини.
1. На
навчально-дослідній ділянці
чи на газоні подвір'я виростіть декоративні рослини: однорічні
— ротики садові, айстри, левкої, нагідки польові; багаторічні — стокротки
багаторічні, нарциси, маруна гібридних сортів тощо.
2. З травня до липня
проведіть спостереження за морфологічними ознаками зазначених рослин: скільки
квіток у їх суцвіттях, чи однакова форма квіток, забарвлення, махровість (для
левкоїв та нарцисів), чи однакові строки дозрівання кожного виду та сорту
декоративних рослин.
3. Поясніть, до якої форми
мінливості можна віднести помічені відмінності в ознаках декоративних рослин.
Чим спричинені ці відмінності? Під впливом яких факторів відбувається
формування організмів?
4. Помічені відмінності в
морфологічних ознаках декоративних рослин запишіть у щоденник. Приготуйте
гербарні аркуші рослин з яскраво вираженими ознаками мінливості. Зберіть
насіння. Порівняйте кількість і форму насіння махрових і немахрових квіток.
Завдання . Спостереження за індивідуальною мінливістю
морфологічних органів рослини.
Мета: Виявити ознаки
відмінностей у морфологічній будові органів одного виду рослин; навчити складати
варіаційний ряд мінливості ознак.
1. У лісі чи штучному
насадженні дерев знайдіть дві однакові рослини дуба, берези, липи. Зберіть з
них по 10—20 листків, уважно розгляньте їх. Виміряйте їх довжину, ширину,
кількість лопатей (листки дуба) чи зубців. Простежте, як змінюються ці величини.
Візьміть одну з цих величин і розташуйте листки в порядку наростання чи
спадання цієї величини. Так ви дістанете ряд мінливості даної ознаки
(варіаційний ряд). Підрахуйте, яка частота зустрічання кожної варіанти.
2. Візьміть два дерева цього
самого виду, що ростуть в інших умовах і проведіть таке саме дослідження. Як
називається така мінливість? Чи успадковуються модифікації?
3. Поясніть причини досліджуваних
вами відмінностей. Яке значення має неспадкова мінливість для популяції?
4. Складіть гербарій
морфологічних відмінностей ознак одного виду, що виросли в різних умовах. Результати
спостережень запишіть у щоденник.
Завдання . Спостереження за співвідносною
мінливістю в рослин.
Мета: Дати уявлення про
співвідносний характер спадкової мінливості.
1. Весною виділіть шість
ділянок площею 1 м2, підготуйте грунт,
внесіть органічні та мінеральні добрива. На перших двох ділянках посійте
кормові буряки (з округлими червоними і видовженими білими коренеплодами).
Ведіть за ними догляд за традиційною агротехнікою. На інших чотирьох ділянках
посадіть такі культури: на третій і четвертій ділянках — сорти китайських
айстр (страусове перо, півонієвидні), на п'ятій і шостій — ротики садові
червоні та білі.
2. Влітку (з червня до вересня) проведіть спостереження
за досліджуваними рослинами: які особливості забарвлення черешків листків і
листкових пластинок у кормових буряків з червоними і білими коренеплодами;
стебел і листків у ротиків садових і китайських айстр з білими квітками і
червоними. Результати спостережень-запишіть у таблицю (табл.)
3. Поясніть, у чому полягає
співвідносна мінливість у рослин..
Таблиця
Співвідносна мінливість
у кормових буряків,
ротиків садових і китайських
айстр
Назва рослини, сорт
|
Основна спадкова ознака
|
Ознаки співвідносної мінливості
|
||
Колір
коренеплодів
|
Колір квіток
|
Зовнішня будова листка
|
||
|
|
|
|
|
4. Підготуйте гербарні екземпляри декоративних рослин з
проявом ознак співвідносної мінливості. Спостереження запишіть у щоденник.
Завдання V. Спостереження за різноманітністю сортів помідорів.
Мета: Дати уявлення про штучний
добір як рушійну силу в утворенні сортів рослин; конкретизувати поняття
«сорт»; ознайомити з особливостями ознак сортів помідорів.
1. Проведіть спостереження
за різними сортами
помідорів, що належать до груп
сортів ранніх, середніх і пізніх. До ранніх належать — Лагідний , Яблуня Росії
, Червоний мисливець , Новачок, Рання любов, Розові щічки ; середні— Фурма , Новинка Придністров'я,
Сливовидний, Крупноплідний, Волгоградський;
пізні — Дебарао , Волове серце , Волгоградський. Порівняйте такі їх
особливості: будова листка, суцвіття, квітки, строки дозрівання плодів, форма,
розміри, забарвлення плодів, середня врожайність з куща та .
Полічіть кількість плодів на
одній рослині, встановіть середню масу одного плода. Ведіть також спостереження
за ураженням помідорів різних сортів шкідниками, та хворобами.
2. Опишіть ознаки сортів помідорів різних груп, замалюйте
або сфотографуйте їх плоди. За якими ознаками
проводили їх штучний добір?
Завдання . Спостереження за
пристосованістю рослин до перехресного запилення.
Мета: Конкретизувати поняття про
пристосованість рослин до умов життя; ознайомити з різними пристосуваннями
рослин до перехресного запилення.
1. Влітку на навчально-дослідній ділянці проведіть
спостереження за запиленням у таких рослин, як кукурудза, жито, коноплі. Яке
забарвлення мають квітки цих рослин? Чи мають аромат? Яка будова їхніх квіток
та суцвіть? Яка довжина приймочки і стовпчика маточки? Яке це має значення? Чи
багато пилку утворюється в їхніх квітках? Простежте за запиленням цих рослин.
Як вони запилюються (до якої групи за способом запилення вони належать) ?
2. Проведіть спостереження за запиленням рослин
декоративного відділу назчально-дослідної ділянки: фіалкою гібридною, тютюном
пахучим, петунією, ротиками садовими, нагідками, сальвією тощо. Визначте, чим
ці рослини приваблюють комах.
Як ці рослини запилюються? До якої групи за способом запилення вони
належать?
3. В акваріумі простежте за
запиленням валіснерії. Розгляньте будову її квіток. Які особливості їхньої
будови? Як вони запилюються? До якої групи за способом запилення квіток
належить валіснерія?
4. Зробіть висновок про
різноманітність способів запилення квіткових рослин, а також пристосувань до
них. Результати спостережень занесіть у таблицю (табл. ).
Таблиця
Пристосування рослин до
перехресного запилення
Назва
рослини
|
Пристосування до перехресного
запилення
|
Тип перехресного запилення
|
|
Особливості будо- Особливості будови квітки ви суцвіття
|
|||
|
|
|
|
5. Приготуйте гербарій рослин, що запилюються різними
способами.
Немає коментарів:
Дописати коментар