Сторінки

середа, 5 жовтня 2016 р.

Про мене .

Дяченко Лариси Леонідівни
                                                           Школу робить школою учитель.
Учителі різні , адже вони виростають з учнів.
  Я працюю вчителем біології в звичайній сільській малокомплектній школі .
    Мій досвід  - збірник педагогічних прийомів, які мають свою технологію і можуть застосовуватися в умовах звичайної сільської  школи. Динамічне сучасне життя вису­ває нові запити до роботи вчите­ля. Головною ознакою цієї діяль­ності є багатогранність. Це перед­бачає розкриття потенціалу самого  вчителя: інтелектуального, фізич­ного, культурного, творчого, ду­ховного.
    На початку будь-якої діяльності для  лю­дини важливою є мотивація. Тому організаційно-мотиваційний етап вважають головним у процесі навчання. Здивувати, привернути ува­гу, захопити учнів на уроці допомо­же створення навчальної проблемної ситуації з використанням життєвого досвіду, вдало підібраного, вислову, поезії, легенди, притчі, цифрових матеріалів і побудованих за ними графіків, діаграм. Я на кожному уроці намагаюся робити цей розділ цікавішим . Підшукую переконливі аргументи : для чого нам потрібні ці знання, захопливі легенди, притчі та вірші.
    Після чого буде логічним перехід до другого етапу — навчально-піз­навальної діяльності. Головним завданням учителя сьо­годні, згідно з Доктриною Націо­нальної освіти – навчити дітей вчи­тися самостійно. Тому обов'язко­вим є обговорення з учнями плану будь-якої роботи на уроці (послі­довність, джерела інформації, спо­соби її обробки, застосування у зна­йомих і незнайомих ситуаціях. Учні на уроці повинні виконати завдання, при виконанні яких вони вивчають новий матеріал .
  Узагальнення здійснюю че­рез побудову схеми, таблиці, ви­ведення закономірностей, зако­нів, формування висновків прийняття рішення.   Гра супроводжує людину протягом усього життя, протягом усього існу­вання людства. Адже, в якійсь мірі, усе наше життя — це гра. Навіть стаючи дорослими, опиняючись у певних життєвих ситуаціях, ми приміряємо на себе ту чи іншу роль. Ігри я використовую на різних уроках: вивчення ново­го матеріалу, узагальнюючих, заключних з теми. « Давайте пограємо!» мабуть, ці слова можна назвати чарівними. Яким би цікавим не був урок, але після цих слів у класі почи­нається пожвавлення. Учні чекають чогось цікавого, мож­ливо, незвичайного. А це незвичайне не потребує багато зусиль. Та й проводити ігри можна на будь-якому етапі уроку, що дозволяє робити його більш різноманітним.
  Рольові ігри розвивають в учнів зорові, слухові відчуття, кмітливість, мовлен­ня. Під час ігор формується потреба особистості впливати на ото­чення, його інтелектуальні, моральні, вольові якості. На уроках біології в рольових іграх група дітей або окрема дитина може вис­тупати не тільки від імені людей, а й від певних тварин та рослин, наукових понять тощо.
   Методика підготовки рольових ігор залежить від їх сюжету та дидактичної мети застосування. На підсумковому уроці я використовую рольову гру з великою кількістю виконавців. Така гра готується заздалегідь і потребує попередніх репетицій. Для правильного розподілу ролей учитель вивчає індивідуальні ак­торські здібності учнів, їх пізнавальний потенціал. На перших етапах впровадження рольових ігор у навчальний процес ролі між дітьми розподіляє вчитель, пізніше учні роблять це самостійно. Виконавці ролей шукають необхідну інформацію, іноді виготов­ляють деталі одягу, прикраси та інші необхідні предмети. Це сприяє кращому розумінню ситуації.
      Інколи рольові ігри застосовую на початку уроку для ство­рення оптимального психологічного клімату. Такі ігри нетривалі, з невеликою кількістю учасників. Вони готуються безпосередньо перед уроком (можливо, за день до уроку, можливо, на перерві перед уроком).
 Відійшли в історію ті часи, коли головна функція вчителя полягала у передачі учням інформації і створенні умов для її засвоєння.
   Урок - це маленька частинка педагогічного процесу. Сотнями ниток він пов'язаний із всією його системою. Кожен урок здійснює якісь частини завдань навчання, є лиш етапом у формуванні знань, умінь, навичок, досягнення мети, виховання. Разом з тим, він повинен відрізнятися цілісністю і завершеністю, виявляти ступінь досягнення запланованих завдань. В кінці уроку обов’язково проводиться зворотній зв'язок і оцінювання знань.
     Метод проектів можна означити як спільну діяльність педагога і вихованців зі створення певного передбачуваного об'єкта. Розробка і реалізація проекту пе­редбачають використання низки когнітивних, креативних, органі­заційних методів, прийомів, за­собів, тобто вже йдеться про тех­нологію проектування. Проектна технологія є одним з напрямків моєї роботи.
Я є автором і втілювачем навчальних та виховних проектів. Я використовую її  в своїй практиці на уроках і в позакласній роботі. Наприклад проекти «Фотографуємо природу» , « Кімнатні  квіти», «Різноманітність птахів» , «Майбутнє, яке нас чекає»» і т. д .
          Для актуалізації та корекції знань використовую різні способи і методи біологічний диктант , тести , різнорівневі завдання ,  взаємоопитування, «мозковий штурм» , фронтальне опитування і т. д. Навчання можна порівняти з сівбою, а його результати - з урожаєм. Завдання на уроках добираю такі, щоб вони не тільки спрямували діяльність учнів на просте відтворення здобутих знань, а й сприяли розвитку продуктивного мислення, розумової самосійної творчості учнів, виробленню в них умінь і навичок розв'язувати творчі завдання, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки, вирішувати проблеми.
    Проте діти після вивчення даної теми вже втрачають інтерес до спостереження, тоді я застосовую педагогічний прийом «Здивуй !»
       Зараз неможливо уявити школу, у якій не проводиться робота з екологічної осві­ти та виховання учнів. Починаючи з пер­шого класу, дітей знайомлять з основа­ми, першими поняттями екології: «природні явища» , «навколишнє середо­вище», «охорона природи», «Червона книга» тощо. Проте не скрізь екологічне виховання охоплює всю багатогранність і повноту цих проблем. Ми повинні по­стійно, систематично впроваджувати ці знання на своїх уроках, а також у позакласній роботі. Це не тільки позакласні виховні години, а й гуртки, де можна в різноманітних формах продовжувати цю роботу.
Наприклад, упродовж усього навчального року, гуртківці можуть готувати доповіді , проводити конференції, вечори, виступи агітбригад , різноманітні екологічні ігри , КВК, виставки  малюнків, плакатів, фотографій щоб донести до кожного учня основи екологічних знань.
  Я хочу розповісти про свій ШЕП — шкільний екологічний патруль. У Гринівській школі я працюю з 1997 року і  майже всі ці роки пропагую  в школі екологічне виховання.  Ми живемо в мальовничому куточку Недригайлівщини. Коли до нас приїздять гості, то вони захоплюються краєвидами нашої  Гринівки, а ми живучи тут не помічаємо і не цінимо цієї краси.
  Як боляче дивитися, що з кожним днем дерев стає менше! Тому ми кожного року  садимо дерева на території села.
    Ми активно беремо участь у всіх екологічних конкурсах, які проводяться в районі і області. І маємо грамоти за участь і перемогу в них .
       У школі створено екологічну стежину та відповідний екологічний куточок  з матеріалом місцевих природних об’єктів з фотографіями . Розроблена екскурсія екологічною стежиною .
          Щорічно в школі проводиться тиждень біології, різноманітні позакласні заходи,  де діти ще більше зацікавлюються біологією . Кожен учень що вивчає біологію має своє портфоліо і постійно поповнює його.
         Отже, уроки біології  не є  системою пов’язаною з позакласною роботою  і не зберігають звичну форму. Вчитель на них виступає як організатор, помічник ,  консультант , порадник. Біологія  - одна з найцікавіших наук. Вивчення її допоможе учням оволодіти знаннями про навколишній світ. І тому прагну перетворити нудьгу навчання на подорож учнів по цікавих сторінках  величезної «книги знань».
            Люблю подорожувати кожного року  організовує екскурсійні поїздки з учнями школи .  Ми з дітьми вже побували  в  багатоденних подорожах  по західних областях України , на Шацькі  озера до Чорного моря .
       Постійно підвищую  свою методичну освіту , вчасно проходжу курси підвищення кваліфікації . Кожного року я підписую педагогічне  видання журнал «Біологія» видавництва «Основа» , газету «Біологія» видавництва «Шкільний світ»  в яких були надруковані мої розробки уроків та позакласних заходів. Брала участь в конкурсі читацьких рецензій видавництва «Шкільний світ» де зайняла І місце і була нагороджена передплатою .  В 2006 році брала участь в конкурсі «Панорама творчих уроків 2006» і стала дипломантом . В 2005 році брала участь  в обласному конкурсі «Мій голос віддаю на захист природи» в Номінації «Екологічні ігри та тренінги» і була нагороджена грамотою за активну участь . Маю грамоти районного відділу освіти та районної державної адміністрації . Слідкую за новинками методичної і наукової літератури. Маю навички роботи з персональним комп’ютером і постійно удосконалює їх. Впроваджую в свою роботу передовий  педагогічний досвід. В 2008 та 2012 році стала переможницею районного етапу конкурсу «Вчитель року» та брала участь в обласному етапі. Працюю над проблемою «Методичне забезпечення викладання біології в сільській малокомплектній школі»

          З 2010 року керівник районного методичного об’єднання вчителів біології. Мої учні  неодноразово були переможцями і призерами районних предметних олімпіад з біології та екології  ІІ та ІІІ етапів. Моя випускниця Дяченко  Олена в 2006 році в олімпіаді абітурієнтів зайняла І місце. Моя учениця Дяченко Маргарита в 2011 році зайняла ІІ місце в конкурсі наукових робіт МАН та І місце  конференції «Перший крок у науку» (напрямок біологія). В 2012 році на обласному етапі з екології зайняла ІІІ місце і ІІ місце в конкурсі наукових робіт МАН. В 2013 році учениця 9 класу Хероїм Валентина зайняла ІІІ місце з біології а Яркова Анна учениця 10 класу ІІІ місце з екології ( ІІІ етап) . В 2015 році моя учениця Шкряда Олена зайняла  ІІІ місце з екології на ІІІ етапі предметних олімпіад.
Займаюся   наукою . Стаття «Склад та структура лучних фітоценозів в заплаві Десни у зв’язку з їх екосистемною ролю» під спільним авторством  С.М.Панченко, старшого  наукового співробітника, Національного  природного парку  «Деснянсько-Старогутський» , Я.М. Горовая, вчителя, Костобобрівської ЗОШ,   Л.Л. Дяченко, вчителя Гринівського НВК, вийшла в журналі «Вісник Сумського НАУ Серія «Біологія. Агрономія»
 Має своїх послідовників, які є студентами природничого факультету Сумського державного університету. Мої випускники працюють вчителями біології.

























Немає коментарів:

Дописати коментар