Дяченко Лариси Леонідівни
Школу робить школою учитель.
Учителі різні , адже вони виростають з учнів.
Я
працюю вчителем біології в звичайній сільській малокомплектній школі .
Мій
досвід - збірник педагогічних прийомів,
які мають свою технологію і можуть застосовуватися в умовах звичайної
сільської школи. Динамічне
сучасне життя висуває нові запити до роботи вчителя. Головною ознакою цієї
діяльності є багатогранність. Це передбачає розкриття потенціалу самого вчителя: інтелектуального, фізичного,
культурного, творчого, духовного.
На
початку будь-якої діяльності для людини
важливою є мотивація. Тому організаційно-мотиваційний етап вважають головним у
процесі навчання. Здивувати, привернути увагу, захопити учнів на уроці допоможе
створення навчальної проблемної ситуації з використанням життєвого досвіду,
вдало підібраного, вислову, поезії, легенди, притчі, цифрових матеріалів і
побудованих за ними графіків, діаграм. Я на кожному уроці намагаюся робити цей
розділ цікавішим . Підшукую переконливі аргументи : для чого нам потрібні ці
знання, захопливі легенди, притчі та вірші.
Після чого буде логічним перехід до другого
етапу — навчально-пізнавальної діяльності. Головним завданням учителя сьогодні,
згідно з Доктриною Національної освіти – навчити дітей вчитися самостійно.
Тому обов'язковим є обговорення з учнями плану будь-якої роботи на уроці
(послідовність, джерела інформації, способи її обробки, застосування у знайомих
і незнайомих ситуаціях. Учні на уроці повинні виконати завдання, при виконанні
яких вони вивчають новий матеріал .
Узагальнення здійснюю через побудову схеми, таблиці, виведення закономірностей,
законів, формування висновків прийняття рішення. Гра супроводжує людину протягом усього життя, протягом
усього існування людства. Адже, в якійсь мірі, усе наше життя — це гра. Навіть
стаючи дорослими, опиняючись у певних життєвих ситуаціях, ми приміряємо на себе
ту чи іншу роль. Ігри я використовую на різних уроках: вивчення нового
матеріалу, узагальнюючих, заключних з теми. « Давайте пограємо!» мабуть, ці
слова можна назвати чарівними. Яким би цікавим не був урок, але після цих слів
у класі починається пожвавлення. Учні чекають чогось цікавого, можливо,
незвичайного. А це незвичайне не потребує багато зусиль. Та й проводити ігри
можна на будь-якому етапі уроку, що дозволяє робити його більш різноманітним.
Рольові ігри розвивають в учнів зорові,
слухові відчуття, кмітливість, мовлення. Під час ігор формується потреба
особистості впливати на оточення, його інтелектуальні, моральні, вольові
якості. На уроках біології в рольових іграх група дітей або окрема дитина може
виступати не тільки від імені людей, а й від певних тварин та рослин, наукових
понять тощо.
Методика підготовки рольових ігор залежить від їх сюжету та дидактичної
мети застосування. На підсумковому уроці я використовую рольову гру з великою
кількістю виконавців. Така гра готується заздалегідь і потребує попередніх
репетицій. Для правильного розподілу ролей учитель вивчає індивідуальні акторські
здібності учнів, їх пізнавальний потенціал. На перших етапах впровадження
рольових ігор у навчальний процес ролі між дітьми розподіляє вчитель, пізніше
учні роблять це самостійно. Виконавці ролей шукають необхідну інформацію, іноді
виготовляють деталі одягу, прикраси та інші необхідні предмети. Це сприяє
кращому розумінню ситуації.
Інколи рольові ігри застосовую на початку уроку для створення
оптимального психологічного клімату. Такі ігри нетривалі, з невеликою кількістю
учасників. Вони готуються безпосередньо перед уроком (можливо, за день до
уроку, можливо, на перерві перед уроком).
Відійшли в історію ті часи, коли головна
функція вчителя полягала у передачі учням інформації і створенні умов для її
засвоєння.
Урок
- це маленька частинка педагогічного процесу. Сотнями ниток він пов'язаний із
всією його системою. Кожен урок здійснює якісь частини завдань навчання, є лиш
етапом у формуванні знань, умінь, навичок, досягнення мети, виховання. Разом з
тим, він повинен відрізнятися цілісністю і завершеністю, виявляти ступінь
досягнення запланованих завдань. В кінці уроку обов’язково проводиться
зворотній зв'язок і оцінювання знань.
Метод проектів можна означити як спільну діяльність педагога і
вихованців зі створення певного передбачуваного об'єкта. Розробка і реалізація
проекту передбачають використання низки когнітивних, креативних, організаційних
методів, прийомів, засобів, тобто вже йдеться про технологію проектування.
Проектна технологія є одним з напрямків моєї роботи.
Я є автором і втілювачем навчальних та виховних проектів. Я використовую її в своїй практиці на уроках і в позакласній роботі. Наприклад проекти «Фотографуємо природу» , « Кімнатні квіти», «Різноманітність птахів» , «Майбутнє, яке нас чекає»» і т. д .
Я є автором і втілювачем навчальних та виховних проектів. Я використовую її в своїй практиці на уроках і в позакласній роботі. Наприклад проекти «Фотографуємо природу» , « Кімнатні квіти», «Різноманітність птахів» , «Майбутнє, яке нас чекає»» і т. д .
Для актуалізації та корекції знань
використовую різні способи і методи біологічний диктант , тести , різнорівневі
завдання , взаємоопитування, «мозковий
штурм» , фронтальне опитування і т. д. Навчання можна
порівняти з сівбою, а його результати - з урожаєм. Завдання на уроках добираю
такі, щоб вони не тільки спрямували діяльність учнів на просте відтворення
здобутих знань, а й сприяли розвитку продуктивного мислення, розумової
самосійної творчості учнів, виробленню в них умінь і навичок розв'язувати
творчі завдання, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки, вирішувати
проблеми.
Проте діти після вивчення даної теми вже втрачають інтерес до
спостереження, тоді я застосовую педагогічний прийом «Здивуй !»
Зараз неможливо уявити школу, у якій не проводиться робота з екологічної
освіти та виховання учнів. Починаючи з першого класу, дітей знайомлять з
основами, першими поняттями екології: «природні явища» , «навколишнє середовище»,
«охорона природи», «Червона книга» тощо. Проте не скрізь екологічне виховання
охоплює всю багатогранність і повноту цих проблем. Ми повинні постійно,
систематично впроваджувати ці знання на своїх уроках, а також у позакласній
роботі. Це не тільки позакласні виховні години, а й гуртки, де можна в
різноманітних формах продовжувати цю роботу.
Наприклад, упродовж усього навчального року,
гуртківці можуть готувати доповіді , проводити конференції, вечори, виступи
агітбригад , різноманітні екологічні ігри , КВК, виставки малюнків, плакатів, фотографій щоб донести до
кожного учня основи екологічних знань.
Я
хочу розповісти про свій ШЕП — шкільний екологічний патруль. У Гринівській школі
я працюю з 1997 року і майже всі ці роки пропагую в школі екологічне виховання. Ми живемо в мальовничому куточку
Недригайлівщини. Коли до нас приїздять гості, то вони захоплюються краєвидами
нашої Гринівки, а ми живучи тут не
помічаємо і не цінимо цієї краси.
Як
боляче дивитися, що з кожним днем дерев стає менше! Тому ми кожного року садимо дерева на території села.
Ми
активно беремо участь у всіх екологічних конкурсах, які проводяться в районі і
області. І маємо грамоти за участь і перемогу в них .
У школі створено екологічну стежину та
відповідний екологічний куточок з
матеріалом місцевих природних об’єктів з фотографіями . Розроблена екскурсія
екологічною стежиною .
Щорічно в школі проводиться тиждень
біології, різноманітні позакласні заходи,
де діти ще більше зацікавлюються біологією . Кожен учень що вивчає
біологію має своє портфоліо і постійно поповнює його.
Отже, уроки біології не є системою пов’язаною з позакласною
роботою і не зберігають звичну форму.
Вчитель на них виступає як організатор, помічник , консультант , порадник. Біологія - одна з найцікавіших наук. Вивчення її
допоможе учням оволодіти знаннями про навколишній світ. І тому прагну
перетворити нудьгу навчання на подорож учнів по цікавих сторінках величезної «книги знань».
Люблю
подорожувати кожного року організовує
екскурсійні поїздки з учнями школи . Ми з дітьми вже побували в
багатоденних подорожах по
західних областях України , на Шацькі
озера до Чорного моря .
Постійно підвищую свою методичну
освіту , вчасно проходжу курси підвищення кваліфікації . Кожного року я
підписую педагогічне видання журнал
«Біологія» видавництва «Основа» , газету «Біологія» видавництва «Шкільний
світ» в яких були надруковані мої
розробки уроків та позакласних заходів. Брала участь в конкурсі читацьких рецензій видавництва «Шкільний світ» де
зайняла І місце і була нагороджена передплатою . В 2006 році брала участь в конкурсі «Панорама
творчих уроків 2006» і стала дипломантом . В 2005 році брала участь в обласному конкурсі «Мій голос віддаю на
захист природи» в Номінації «Екологічні ігри та тренінги» і була нагороджена
грамотою за активну участь . Маю грамоти районного відділу освіти та районної
державної адміністрації . Слідкую за новинками методичної і наукової
літератури. Маю навички роботи з персональним комп’ютером і постійно
удосконалює їх. Впроваджую в свою роботу передовий педагогічний досвід. В 2008 та 2012 році
стала переможницею районного етапу конкурсу «Вчитель року» та брала участь в
обласному етапі. Працюю над проблемою «Методичне забезпечення викладання
біології в сільській малокомплектній школі»
З 2010
року керівник районного методичного об’єднання вчителів біології. Мої учні неодноразово були переможцями і призерами
районних предметних олімпіад з біології та екології ІІ та ІІІ етапів. Моя випускниця Дяченко Олена в 2006 році в олімпіаді абітурієнтів
зайняла І місце. Моя учениця Дяченко Маргарита в 2011 році зайняла ІІ місце в
конкурсі наукових робіт МАН та І місце
конференції «Перший крок у науку» (напрямок біологія). В 2012 році на
обласному етапі з екології зайняла ІІІ місце і ІІ місце в конкурсі наукових
робіт МАН. В 2013 році учениця 9 класу Хероїм Валентина зайняла ІІІ місце з
біології а Яркова Анна учениця 10 класу ІІІ місце з екології ( ІІІ етап) . В
2015 році моя учениця Шкряда Олена зайняла
ІІІ місце з екології на ІІІ етапі предметних олімпіад.
Займаюся наукою . Стаття «Склад та структура лучних
фітоценозів в заплаві Десни у зв’язку з їх екосистемною ролю» під спільним
авторством С.М.Панченко, старшого наукового співробітника, Національного природного парку «Деснянсько-Старогутський» , Я.М. Горовая,
вчителя, Костобобрівської ЗОШ, Л.Л. Дяченко, вчителя Гринівського НВК, вийшла
в журналі «Вісник Сумського НАУ Серія «Біологія. Агрономія»
Має своїх
послідовників, які є студентами природничого факультету Сумського державного
університету. Мої випускники працюють вчителями біології.
Немає коментарів:
Дописати коментар